Det som många inte vet är att en regel från den gamla tidens Sverige lever kvar. Om en häst är inblandad i en olycka så är det bilisten som står som ansvarig och därmed får plocka fram plånboken.
- När bilarna kom för hundra år sedan sågs det som en farlig verksamhet. Då var hästar normen. Eftersom Trafikskaderegleringen är från 1927 så går hästar fortfarande före när de är inblandade i en olycka, berättar Jenny Stenberg.
Detta gäller alltså även om det är hästen som orsakar olyckan.
- En bil med släp passerade i ganska låg hastighet, men hästen blev ändå rädd och kastade sig rakt emot den omkörande bilen. Han hamnade mellan bilen och släpet och fick köttskador när han flög upp på släpvagnen, berättar hon.
Även här fick hästen rätt fastän bilisten inte gjorde något fel. Skadorna gick på bilförarens försäkring.
- Många bilister kör onödigt fort när de passerar en häst. De tänker inte på att anpassa farten eller vilka konsekvenserna kan bli om de inte saktar ner, säger Marie Viklund.
Jenny Stenberg på If tycker att det är jättebra att problemet uppmärksammas.
- Många har inte en aning om vilka regler som gäller, förklarar hon.
- Mörkertalet är enormt, säger Jenny Stenberg. Veterinärer kodar diagnoserna på olika sätt så ett benbrott eller ett köttsår hamnar i en egen kategori och räknas inte in bland de mest allvarliga fallen. Dessutom har If bara hand om 11 procent av alla hästförsäkringar.
Trots att regeln om hästförarnas företräde är över 80 år gammal så tycker inte Jenny Stenberg att det finns någon anledning att ändra på den.
- Nej, det handlar ju om oskyddade trafikanter. Bilisterna måste vara mer försiktiga. Trafikskolor borde lära ut mer om det här så att folk inte försöker köra om en häst fem centimeter ifrån eller skriker och tutar om de inte kommer förbi.
- Man ska ju inte rida mitt i vägen och när en bil närmar sig så låter man hästen skritta, säger Marie Viklund och berättar också att ryttarna brukar använda handsignaler till bilförarna ifall de kan köra förbi eller om de ska sänka farten först.
- Men de flesta bilister nonchalerar det, suckar hon. Det är synd för det gäller ju bilförarnas säkerhet också.