- Jag hade hört talas om strömavbrottet "New York dark night" som fick helt fantastiska följder. Folk kom på vad man faktiskt kunde göra när lyset var släckt, efteråt föddes massor av barn, minns Riklund.
Idén - att ordna fram ett strömavbrott och sedan dela ut både pengar och priser från lokala företag till det första barnet som föddes i Piteå på 2000-talet utvecklades till en stor pr-kampanj.
- Det rullade bara på hela tiden, blev tokigare och tokigare. En läkare från Karolinska Institutet hörde av sig och menade att: "Mycket kunde vi i Piteå, men räkna kunde vi minsann inte". Det visade sig att vi hade gått ut med fel "tillverkningsdatum" (skratt).
Först vad det tänkt att kommunen skulle dela ut bonusen på
50 000 kronor, men då lade sig Kommunförbundets jurister i saken eftersom detta stred mot kommunlagen. Då ordnades i stället en sponsor fram, Pampers, som stod för både pengarna samt en årsförbrukning av blöjor. Men idén att släcka ner hela Piteå stad fungerade inte heller, då protesterade Piteå Energi ...
Stort i media
Riklund minns att Harpalten blev en nyhet som höll i drygt ett år. Det skrevs över 1 000 artiklar och gjordes flera hundra radio- och tv-inslag, både i Sverige och utomlands. Tidningen Resumé utsåg Harpalten till Årets marknadsföringskampanj.
En speciell kväll anordnades på Pite havsbad där par fick äta gott och övernatta till subventionerade priser, sedan släcktes lyset.
Åsa Persson, underhållare från Piteå som i dag leder den regionala talkshowen Eftersnack, var en av dem som befann sig i strålkastarljuset.
- Det var en komisk händelse i livet som jag i dag återanvänder i mina förställningar, bland annat i "Hur fan kunde Liza Marklund få en gatsten i Piteå?", där släppte jag hela storyn kring detta. Men sådant som hände för tio år sedan är preskriberat för mig.
På gränsen till obscent
Tomas Riklund menar att Harpalten verkligen satte Piteå på kartan. Det började skrivas artiklar och göras inslag även om annat som hade med kommunen att göra. Samtidigt uppstod också en mer allvarlig debatt om barnens uppväxtvillkor i Piteå, om behov av jobb, utbildning och barnomsorg.
- Jag tror mycket på att marknadsföra Piteå som en bra stad att växa upp i och att framför allt inbringa människor mod att våga skaffa barn, barn är ju det finaste som finns, säger Riklund som även i dag jobbar med marknadsföring, kommunikation och event i ett eget bolag.
Fotnot: Piteå kommuns Harpalt, den förstfödde år 2000, kom till världen klockan 12.12 på nyårsdagen.