Videon är inte längre tillgänglig
På måndagen anlände det första tåget lastat med ett trettiotal nya bilar. I slutet av april anländer den första båten med ett femtiotal bilar. Det är första gången bilar transporteras med båt inom landet.
Hamnen på Haraholmen i Piteå som till stor del handskats med varor som rör länet håller på att utvecklas till något mer.
–·I och med detta visar vi att vi är ett logistiskt nav som kan handskas med både sjöfart, lastbil och järnväg, säger Susanne Jangdal, vd ShoreLink.
Det nya sättet att frakta personbilar från södra Sverige för distribution i norr har både miljömässiga och ekonomiska fördelar.
Tidigare fraktades en del personbilar med tåg till Luleå för att sedan köras ut i länet. De anlände också med långtradare.
–·Men den ibland opålitliga tågtrafiken gjorde att våra bilförsäljare i länet drabbades, säger Carl Unsom, vice vd för Motortransport.
Fartyg
Den nya lösningen innebär att personbilar fraktas med järnväg från Halmstad eller Malmö till Haraholmen. Det rör sig om ungefär 3000 bilar per år på dessa sätt.
Lika många bilar kommer att anlända med fartyg. Totalt kommer närmare 6000 bilar per år att passera Haraholmen.
–·Vi har under alla år haft svårt att leverera fordon till norra Sverige på ett tillfredställande och pålitligt sätt. Störningar har uppstått med väder, tågtransporter med många bilar på samma tåg, få avgångar och ett bristande underhåll på tågnätet, säger Carl Unsom.
Ett mer pålitligt sätt är fartygstrafik.
Därmed blir Haraholmen ett nav för distribution av bilar i länet.
Ökad omsättning
I och med samarbete med Smurfit Kappa nyttjas deras fartyg.
–·Vår ordinarie fartygstrafik går tom från Södertälje. Nu kan vi fylla fartygen med bilar istället, säger Sture Öberg, logistikchef vid Smurfit Kappa.
För Smurfit Kappas del betyder det att deras frakter blir tio procent billigare.
–·Med en historisk leveransprecison på nästintill 100 procent kommer bilarna att levereras till Piteå varje tisdagseftermiddag för att lossas och transporteras med lastbil till återförsäljarna, säger Sture Öberg.
För Haraholmen innebär samarbetet ökad omsättning.
–·Ju mer gods över kaj desto starkare blir vi. Men det blir inte fler arbetstillfällen, men vi kan trygga de jobb vi har, säger Christer Bentzlin, transportchef på ShoreLink (före detta Bottenvikens stuverier).
Haraholmen är den enda hamn i länet som klarar av den här typen av verksamhet.
–·Vi har en utvecklingsbar hamn. Vi tittar på och jobbar för att kunna frakta testbilarna till Arjeplog med fartyg, säger Bentzlin.