Här stoppas de största lassen

Här är flaskhalsen som hindrar vindkraftens allra största vägtransporter från att passera.

De är inte många till antalet, men för närboende är bron över E4 i Tingsholmen en viktig pulsåder för att ta sig vidare.

De är inte många till antalet, men för närboende är bron över E4 i Tingsholmen en viktig pulsåder för att ta sig vidare.

Foto: Jan Westerberg

PITEÅ2018-05-30 18:19

Viadukten över E4 i Tingsholmen, strax söder om Piteå, har utvecklats till ett aber för vindkraftens exploatörer i Markbygden.

Höjden mellan vägen och brons underkant är inte tillräcklig för att släppa igenom de allra största ekipagen.

Därför har röster höjts för att riva broöverfarten i förtid – i väntan på "Trafikplats Hortlax" som ska byggas på platsen om några år.

I juni accelererar vindkraftens vägtransporter. Drygt hundra verk ska resas i år, och alla byggdelar levereras på väg från Haraholmen upp till Markbygden.

Ena byggherren, Enercon, får alla sina byggpjäser levererade från hamnen, över Pitsundsbron, via E4 fram till Bergsviksbron där ekipagen viker ner på väg 373 och vidare mot Markbygden.

Alla Enercons torndelar klarar att passera E4:an under viadukten i Tingsholmen.

För den andra exploatören, GE, råder andra förutsättningar. GE nyttjar enbart torndelar av stål av varierande dimensioner, totalt sju per verk, och vissa komponenter är för stora för att kunna passera under E4-bron i Tingsholmen.

Därför tvingas dessa transporter att vika av från E4 redan i höjd med Sandholmen, köra mot Hortlax, förbi Blåsmark och Svensbyn för att ansluta på väg 373 mot Markbygden.

Enbart i sommar är flera hundra transporter hänvisade till detta vägval genom småbyarna.

– Vi har länge framfört önskemål till Trafikverket om att prioritera bygget av "Trafikplats Hortlax" (vilket skulle öppna för passage efter E4, PT:s anm.), eller som alternativ riva broöverfarten i Tingsholmen i förtid till förmån för någon tillfällig temporär lösning med tillfartsvägar, säger Martin Lindberg, enhetschef vid Piteå kommun.

Gun-Marie Mårtensson, projektledare vid Trafikverket, känner väl till kommunens begäran.

– Vi har noga undersökt möjligheterna och konsekvenserna av en rivning av överfarten i väntan på "Trafikplats Hortlax", men tyvärr är det inte görligt.

– Det kan riskera att både försena, försvåra och fördyra trafikplatsen. Dessutom måste boende och verksamma på Tingsholmen kunna ta sig in och ut, även om de inte är många till antalet, säger hon.

"Trafikplats Hortlax" – snarlik korsningen på E4 i Ersnäs – väntas få finansieringen löst i år på 70 miljoner kronor, en totalentreprenör fastställd under 2019 för byggstart samma år eller året därpå. Planen föreskriver två års byggtid.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!