1964: Bogserbåten sjunker i Piteälven den 17 mars.
1966: SCA säljer båten i befintligt skick till Åke Sundkvist i Piteå för 100 kronor. Båten säljs vidare till Claes Marklund, Skellefteå.
1970: Hälsovårdsnämnden reagerar över vetskapen att 5 000–6 000 liter tjockolja finns kvar i tankarna. SCA avkrävs åtgärder för miljösanering.
1972: Ett gåvobrev rörande båten skickas från Halvard Marklund i Skellefteå, till Staffan Söderberg, Luleå. Försändelsen undertecknas aldrig av gåvomottagaren.
1972: Hälsovårdsnämnden begär hjälp av polisen för att utröna ägareförhållandet. En polisutredning genomförs utan resultat.
1973: Begäran om ny polisutredning avslås.
1973: Hälsovårdsnämnden skickar ärendet till kommunens egen jurist för bedömning. Enligt dennes mening är Söderberg ägare.
1978: Staffan Söderberg omkommer i en trafikolycka.
1981: Jonny Nilsson från Öjebyn söker kommunalt bidrag, 5 000 kr, för att försöka bärga båten.
1981: Claes Marklund, Skellefteå, uppvaktar länsstyrelsen och hävdar äganderätten.
1981: Hälsovårdsnämnden hotar Claes Marklund med vite om inte båten bärgas ”snarast”. Marklund bestrider kravet skriftligen.
1983: Halvard Marklund påstår att båten getts bort till Piteå Dykarklubb, vilket dykarklubben förnekar.
1997: Ingvar Nyström, Piteå, erhåller med ensamrätt ett femårigt bärgningstillstånd av länsstyrelsen.
1999: Kommunens miljökontor informeras om betydande oljeläckage i båtens maskinrum.
2018: PT har i sommar rapporterat om båtvraket den 17 juli, 7, 14, 20 och 22 augusti.