Hänvisar till försäkringsregler

Enligt Pite energi hanteras alla ersättningar av försäkringsbolagen. ”Vi måste rätta oss efter det regelverket”, säger vd Daniel Fåhraeus.

Försäkringsfråga. Pite energi vill inte stå för den verkliga kostnaden för skadan. ”I det här fallet har försäkringsgivarna kommit fram till vad som gäller”, säger bolagets vd Daniel Fåhraeus. (Arkivbild)

Försäkringsfråga. Pite energi vill inte stå för den verkliga kostnaden för skadan. ”I det här fallet har försäkringsgivarna kommit fram till vad som gäller”, säger bolagets vd Daniel Fåhraeus. (Arkivbild)

Foto: Maria Johansson

PITEÅ2016-04-20 13:49

Det var i samband med röjning av ledningsgator som några träd föll på en elledning i Arnemark. Enligt Boris Lindberg, elnätschef på Pite energi AB, skarvade personal ledningen utan att upptäcka att den även var av på ett annat ställe längre bort. Skadan fick stora konsekvenser när strömmen kopplades på.

– Den strömförande ledningen råkade hamna på nollan, jordningen. Då kan vissa komponenter bli strömförande och i det här fallet blev skåpet strömförande eftersom skåpet var jordat, säger Boris Lindberg.

Förutom att elmaskiner i Kjell Grandins hus slogs ut av den höga spänningen konstaterar Boris Lindberg att det hade kunnat bli farligt för den som tog i elskåpet.

– Det beror på vilket läge det är och hur man står, men ström är alltid farligt, det måste man vara medveten om. En elektriker som går till ett skåp och ska utföra kontroll måste alltid kontrollera att ingenting är strömförande. Det är en rutinfråga.

Han hänvisar frågor om ersättningen till Daniel Fåhraeus, men Pite energis vd vill inte bemöta Kjell Grandins kritik.

– Det är alltid tråkigt att fel uppstår, och vi gör allt för att det inte ska göra det. Att diskutera enskilda fall i media känns inte aktuellt, vi tar den dialogen med kunden i så fall, säger Fåhraeus.

Enligt honom hanteras alla skadeärenden genom bolagets och kundens försäkringsgivare.

– Uppstår ett fel behöver vi hantera det enligt de regelverk som finns. Det är därför vi har en försäkring. Det är därför privatpersoner har sina försäkringar, för när något fel uppstår är det dem som måste ta över. Det är superviktigt att vi behandlar alla lika i det avseendet. Vad händer annars, vem ska göra bedömningen av hur mycket vi i så fall ska ersätta respektive kund, är det den som skriker högst, eller är det den som är bäst bevandrad? Jag skulle säga att den bedömningen är omöjlig att göra på ett rättvist sätt, säger Daniel Fåhraeus.

Kan inte Pite energi gå in och ta mellanskillnaden som uppstår mellan kund och försäkringsbolag?

– Nej, eftersom vi väljer att göra det den här vägen och jag kan inte se någon annan väg som är rätt.

Daniel Fåhraeus vill inte svara på om det är rimligt att en fastighetsägare måste betala 28 000 kronor för ett fel som Pite Energi orsakat.

– Det är så systemet med åldersavdrag fungerar. Jag har själv blivit besviken när jag har fått besked av försäkringsbolag, men icke desto mindre måste vi följa det. Jag står fast vid det.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!