Hanséns förklaring till bristerna: "Tappat rutinerad personal"

Hanséns uppger att de försöker hålla hög standard, men att personalruljansen gör att de tappar många rutinerade medarbetare. Espresso House säger att de har väletablerade rutiner som ska följas och Röda Lyktan tydliggör att de skärpt sina rutiner. "Får vi en anmärkning åtgärdar vi det direkt", skriver Sanna Marklund, delägare i Röda Lyktan.

Hanséns konditori, som bland annat driver bagarboden efter gågatan, skriver att de verkligen försöker hålla hög standard på livsmedelshanteringen.

Hanséns konditori, som bland annat driver bagarboden efter gågatan, skriver att de verkligen försöker hålla hög standard på livsmedelshanteringen.

Foto: Joel Gustafsson

Piteå2024-09-01 07:30

Camilla Viklund som driver Hanséns och Ekbergs konditori med bageri och fyra kaféer vill inte ställa upp på en intervju om de avvikelser som verksamheterna har fått. Hon hänvisar till ett skriftligt svar.

"Vi försöker verkligen hålla hög standard både när det kommer till de livsmedel vi använder samt hanteringen av dessa. Vi använder oss av norrländska produkter i den mån som går. Tyvärr arbetar vi i en bransch där personal byts ut oftare än i många andra, trots att vi har tydliga rutiner i vår verksamhet gör ruljansen i personalfrågan att man tappar många rutinerade, vilket resulterar i ny personal som måste få tid att lära sig."

Camilla Viklund skriver vidare att de uppfyller alla krav som ställs vid hantering av livsmedel i dag.

"Tyvärr så är det på mindre punkter vi fallit på vid vissa kontroller som vi direkt åtgärdat."

PT har sökt Espresso House för en intervju. Sandra Lundqvist, distriktschef Espresso House, svarar i ett mejl hur de ser på de anmärkningar som har varit.

"På Espresso House tar vi våra gästers och medarbetares hälsa på största allvar. Vi har väletablerade rutiner och arbetssätt för hygien och matsäkerhet som ska följas på våra caféer. Under 2024 har vi haft några få avvikelser från tillsynsmyndigheten som vi har följt upp internt och åtgärdat."

undefined
Espresso House skriver i ett mejl att de har väletablerade rutiner och arbetssätt för hygien och matsäkerhet som ska följas på kaféerna.

Sanna Marklund, delägare i Röda Lyktan, skriver i ett mejl att livsmedelssäkerhet är jätteviktigt för verksamheten.

"Får vi en anmärkning på något så är det något vi åtgärdar direkt. Vi har haft ett bra samarbete med dom och har förra året upprättat en pärm med rutiner för dag/vecko och kvartalsstäd, i samråd med livsmedelsinspektören."

När det gäller problemen som varit med för höga temperaturer i kylbänkarna där räkorna förvaras uppger Sanna Marklund att kylmontörerna är hos kaféerna flera gånger per år för att se till att kylarna håller rätt temperatur.

"Vi har nu börjat att anlita dom i förebyggande syfte också för att gå igenom alla kylar och frysar inför varje sommar", skriver Sanna Marklund och tillägger att deras städrutiner blivit bättre med åren och att anmärkningarna har blivit färre.

"Senaste kontrollerna har vi klarat utan anmärkning."

undefined
Sanna Marklund som är med och driver Röda Lyktan skriver att livsmedelssäkerheten är jätteviktig och att de upprättat rutiner för städning."Får vi en anmärkning på något så är det något vi åtgärdar direkt." (Arkivbild)
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!