Vi sitter hemma i hans lägenhet där många av deras videor spelas in. Kanalen, Uddevallarobert, som han delar med vännen Linus Valberg har nästan 60 000 prenumeranter på Youtube. Tillsammans gör de humorvideor som utgår på att de filmar när de umgås och gör roliga saker. Men konstigt nog bor de inte ens i samma stad.
– Ja så är det, men vi började ju när vi båda gick på gymnasiet i Dals-Ed. Då gjorde vi bara videor för våra kompisar och tyckte det var jättekul. Det blev en väldigt bra snabbkurs i hur man gör videor. Vi lärde oss filma och klippa. Men sen blev det ju så att vi skiljdes åt. Han flyttade till Kalmar och jag till Piteå, men vi valde att fortsätta lägga upp veckovis och nu är vi här.
Vissa helger träffas de och spelar in videor så de har i flera veckor framöver.
– Jag kan ju inte säga att det funkar bra. Det hade ju självklart varit tusen gånger lättare om han bodde 100 meter bort. Men nu är det ju cirka 120 mil, fast vi får det ändå att funka och vi ser till att vara effektiva när vi väl träffas, men det viktigaste för oss är att vi har roligt när vi spelar in och redigerar våra videor. Om vi slutar ha det tror jag att vi även slutar göra videor.
Vad är det roligaste med att driva en kanal på Youtube?
– Jag skulle nog säga att det är två saker. För det första den kreativa friheten som vi har, det är ingen som säger vad vi får och inte får göra utan vi kan göra vad vi vill. Det som sätter gränser är vårt omdöme. Och för det andra all feedback som vi får. Folk skriver vad de tycker. Det blir liksom en direkt kontakt med tittaren.
Om du skulle ge några tips till nybörjare om hur man lyckas på Youtube, vad skulle det då vara?
– Ha kul, det syns när folk har kul och då blir det också roligt att titta på. Men se också till att ha bra tålamod, att inte ge upp. Det är väldigt få som lyckas på Youtube efter en vecka. Det tar tid innan man hittar sin publik och det man är bekväm i. Det spelar ingen roll hur dyr kamera man har om man inte är bekväm i det man gör.
Ludwig Källén och Ella Grundel träffar du på Kaleido under Norrbotten Media Week där de håller panelsamtal, svarar på frågor från publiken, pratar om hur det fungerat för dem och allmänt dissekerar Youtube. Så missa inte det!