Hamntvisten drar ut på tiden

Tvisten om det felaktiga djupet i nya Bondöhamnen har inte fått någon lösning efter kommunens möte med NCC. "Det pågår fortfarande diskussioner", säger Per Andersson.

Vattendjup. Hamnen vid Bondökanalen börjar ta form, men alla frågor är inte lösta. Bland annat måste vattendjupet åtgärdas. Ett avtal mellan kommunen och den nybildade hamnföreningen är dock nära.

Vattendjup. Hamnen vid Bondökanalen börjar ta form, men alla frågor är inte lösta. Bland annat måste vattendjupet åtgärdas. Ett avtal mellan kommunen och den nybildade hamnföreningen är dock nära.

Foto: Gunnar Westergren

PITEÅ2016-11-10 10:59

Piteå kommun hade beställt en hamn för segelbåtar med 2,8 meters djup vid medelvattenstånd. Men närentreprenören NCC var färdiga med muddringen mättes djupet till cirka 2,5 meter i genomsnitt.

– Den är för grund. Sedan har vi lite olika syn på vad som har hänt, säger Per Andersson, projektledare på Piteå kommun.

LÄS MER: Nya hamnen blev för grund

När PT uppmärksammade problemet i augusti förutsatte kommunen att entreprenören NCC skulle leverera det beställda djupet. I oktober var ansvarsfrågan fortfarande inte avgjord och efter att kommunen nu haft ett möte med NCC står det klart att entreprenören inte vill ta på sig att åtgärda felet – åtminstone inte än.

– Diskussionerna pågår fortfarande. Ansvarsfrågan är inte fastställd, säger Per Andersson.

När kan det här tänkas vara klargjort?

– Det är svårt att säga. Vi behöver komma lite längre fram i diskussionerna. Men går det riktigt illa med en tvist så kan det dra ut på tiden.

Hamnen har hittills kostat kommunen 17,5 miljoner kronor. Per Andersson vill inte säga vad en extra muddring kan tänkas medföra i ökade kostnader.

– Vi har tittat på det, men vi vill hålla den kostnaden i den här diskussionen.

Den grunda hamnen ställer till stora problem för Bondö marina hamnförening. Som PT tidigare berättat vill den nybildade hamnföreningen med 80 medlemmar inte skriva på något avtal med Piteå kommun förrän hamndjupet är minst 2,8 meter.

– Klart vi är oroade så till vida att det kan påverka möjligheten att hitta båtplats till våren. I och med att vi inte skriver på något avtal kan vi inte heller upphandla de brygg­anläggningar som vi avser att investera för Bondö Marina. Om det dröjer väldigt länge finns det en risk att det inte finns någon leverantör som kan leverera till våren, sade Ulf Westerberg, vice ordförande i Bondö marina hamnförening, till PT den 24 oktober.

Enligt Per Andersson har kommunen press på sig att lösa problemet.

– Vi har en del båtar på plats som behöver ta vägen någonstans till våren. Om vi ser att den slutgiltiga lösningen dröjer så måste vi försöka hitta någon tillfällig lösning, säger projektledaren.

Robert Skoog, platschef på NCC, vill inte kommentera tvisten.

– Vi ska ha fortsätta möten med kommunen. Det är väl det jag kan säga i det här läget.

Anser NCC att det inte är ert fel?

– Jag kommenterar inte det i tidningen, säger Skoog.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om