Hamnstrejk hårt slag mot lokala företag

Bryter en totalstrejk ut i hamnen den 6 mars blir det ett hårt slag mot flera stora lokala företagare. Istället tvingas man styra om till lastbil och järnväg.

Bryter en totalstrejk ut i Piteå hamn den 6 mars, drabbar det många lokala storföretag. (Arkivbild)

Bryter en totalstrejk ut i Piteå hamn den 6 mars, drabbar det många lokala storföretag. (Arkivbild)

Foto: Christoffer Markström

PITEÅ2019-02-28 17:55

Cirka 80 procent av godsflödena i Piteå hamn består av skogsprodukter med kunder som SCA, Smurfit Kappa, Sveaskog och Stenvalls trä. Blir Svenska hamnarbetarförbundets strejkvarsel verklighet den 6 mars blir det kännbart för företagarna.

– Vi transporterar större delen med båt för vår del, säger Peter Grape, tillförordnad sågverkschef vid Munksunds sågverk.

Han uppger att det handlar om cirka 50 000 kubikmeter med lastbil och 350 000 kubikmeter med sjöfart varje år.

– Shorelink hanterar allt vårt färdvarulagar, säger Peter Grape som berättar att alla deras transporter går via Piteå hamn.

Att styra om lastbilarna så att de rullar direkt från fabriken är en möjlighet, men det blir svårare att styra om sjöfarten. Detta då flera av kunderna finns i Japan och Kina.

Grape uppger att de varit i kontakt med Shorelink, att det ändå kommer att ske en viss transport i hamnen och att det det en ”prioriteringslista”.

– Men det är bekymmersamt, det blir en massa jobb för oss att lösa. Blir det en långvarig strejk kommer det drabba produktionen, säger Peter Grape.

Stenvalls trä tvingas välja bort sjötransporten för lastbil och järnväg istället.

– Vi måste lösa det på något sätt helt enkelt, men det kostar mer pengar för oss, säger Folke Stenvall, vd, som menar att hela strejkvarslet är ”beklagligt”.

– Det blir industrin som blir drabbad av detta, vi tappar intäkter och bidrar med mindre skatteintäkter. Ytterst så drabbar det skola, vård och omsorg, de svaga i samhället, säger han och uppger att han hoppas på en lagändring av konfliktreglerna.

Lindbäcks Bygg skickar normalt sina husmoduler med lastbil, men i november inledde man ett samarbete med Sveaskog och skickade även husmoduler med sjötransport.

– Men de moduler vi skulle ha skickat vecka elva har vi ställt in, vi tar det med lastbil istället, säger Lars Wallgren, logistikchef på Lindbäcks Bygg.

Bryter en totalstrejk ut blir det vid midnatt den 6 mars.

– Lastbil är plan B, men vi tar inga risker, säger Lars Wallgren.

Smurfit Kappa styr också om sina transporter från sjöfart till väg.

–  Det är besvärligt. Vi tar det säkra före det osäkra och skickar pappersrullar med bil och järnväg istället, har Sture Öberg, logistikchef tidigare sagt till PT.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!