Hamnstatus kan avgöra Norrbotniabanans öde

Valet av strategiska hamnar kan avgöra Norrbotniabanans öde. Det hävdar statens förhandlingsman Bengt-Owe Birgersson.

Piteå2007-01-23 00:00
Nästa år, efter att förslaget om hur hamnarnas samlade infrastruktur ska se ut, ska även den transportpolitiska propositionen presenteras. Tanken är att bygga viktiga nätverk mellan väg, tåg- och sjötransporter där så kallade kombiterminaler blir knutpunkter. Det är i detta sammanhang som Norrbotniabanan kan komma att vägas in i den totala bilden.

- Det kommer inte att bli lika dramatiskt som när beslutet om stambanan togs på 1860-talet. Men något åt det hållet, tror Birgersson.

Europas skafferi

Därför upplystes statens förhandlingsman på måndagen om betydelsen av väl fungerande transportkorridorer längs Norrlandskusten. Inte minst med tanke på Barentsregionens expansion och rikedom på naturresurser.

- Kolahalvön är Europas skafferi på råvaror. Det mesta ska ner till centraleuropa. Då behövs effektiva transportvägar. Dessutom ska transportleden mellan Narvik och Kina igång, säger Peter Roslund, som trots vissa orosmoln andas optimism.

- Vi har haft en jättebra diskussion och jag känner mig ganska trygg. Vi har tre hamnar med bra flöden och som visar bra ekonomiska resultat. Nu har vi manifesterat vår samverkan. Hamnarna i Skellefteå, Piteå och Luleå konkurrerar inte. Snarare kompletterar vi varandra eftersom godsslagen är olika i varje hamn.

Utses Luleå till strategisk hamn ökar också möjligheterna att Norrbotniabanan byggs.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om