Hamnkonflikten kan stoppa hustransporter

Lindbäcks bygg överväger att sluta skeppa sina husmoduler med anledning av konflikten. "Vi drar öronen åt oss", säger Lars Wallgren, logistikchef på Lindbäcks.

Det kan bli slut med att skeppa husmoduler med sjöfart. Lindbäcks överväger att dra sig ur samarbetet med Sveaskog om hamnkonflikten fortsätter.

Det kan bli slut med att skeppa husmoduler med sjöfart. Lindbäcks överväger att dra sig ur samarbetet med Sveaskog om hamnkonflikten fortsätter.

Foto:

PITEÅ2019-02-26 18:30

Normalt fraktar Lindbäcks bygg sina husmoduler med lastbil, men i november provade man att skicka 192 moduler fördelat på två båtar ner till Malmö hamn för vidare transport till Lund med lastbil.

Projektet föll väl ut och i slutet av förra veckan skeppade Lindbäcks moduler med skepp till ett stort projekt i Malmö.

– Men då var det strejk mitt i lastningen. Vi lastade på torsdagen fram till strejken drog igång mellan 14 och 16 sedan fick vi ta upp det på kvällen och lasta klart dagen efter, säger Lars Wallgren, logistikchef på Lindbäcks.

Planen var att frakta ytterligare tre skepp till Malmöprojektet vecka 11, vecka 14 och vecka 18. Men enligt Lars Wallgren är det ytterst osäkert om det alls blir av.

– Vi överväger att köra med lastbil istället med tanke på det som händer i hamnen. Det är plan B om den här konflikten trappas upp ännu mer, säger Lars Wallgren.

Han hänvisar till Sveriges hamnars nya lockout som träder i kraft den 6 mars och förbjuder medlemmar i Hamnarbetarförbundet att arbeta övertid.

– Nu är lockouten lagd och vi får också se vad Hamnarbetarförbundet svarar, säger Lars Wallgren.

Projektet i Malmö omfattar 328 moduler. Med så långa avstånd lönar sig sjöfrakt, men Lindbäcks har även varit intresserade av att sluta köra lastbil till Mälardalen och då är det tveksamt om det lönar sig.

– Det är klart att vi drar öronen åt oss ännu mer om det ska vara konflikter i hamnarna under lång tid. Det gör det struligare för oss.

Samuel Jonsson som är affärsområdeschef vid Shorelink beklagar att Lindbäcks överväger att dra sig ur.

– Jag förstår att de vill ha en trygghet i sina leveranser naturligtvis, säger han.

Shorelink kan i övrigt inte kommentera konflikten som Samuel Jonsson kallar för tragisk.

– Det är väldigt beklagligt att kunderna inte kan känna förtroende för oss, säger Samuel Jonsson.

Lindbäcks Byggs sjötransporter har gjorts möjlig genom ett samarbete med Sveaskog. Istället för att deras fartyg med björkmassaved från Baltikum ska gå utan last söderut, lastas fartyget nu med husmoduler.

– Om inte Lindbäcks skickar ut husmoduler går båtarna tom härifrån och det vore tråkigt. Men jag förstår att Lindbäcks måste ha sina husmoduler till vissa datum. Annars står byggena still, säger Johnny Johansson, affärssamordnare på Sveaskog.

Sveaskog har inget annat val än att importera råvara med båt från att hålla industrin igång.

– Det kan förmodligen bli så att lossningstiden drar ut på tiden vilket kostar pengar. Vi kan bara hoppas att hamnkonflikten inte utvidgas. Då blir det problem.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!