I februari förra året anlände den första testleveransen till Sandholmen. Totalt kom åtta båtar till kajen på Sandholmen med leverans till Smurfit Kappa. Men mer än så har det inte blivit. Transportstyrelsen ger nämligen inget klartecken till att köra upp större båtar. Sjöfartsver§kets lotsar anser att farleden inte är nog bred och godtar bara båtar som är max 90 meter långa och 12,5 meter breda. Och det räcker inte på långa vägar.
– Nej vi har inte kört upp någon båt under hela vintern. Det finns ingen ekonomi i att köra med de mindre fartygen. Det är bara provresorna som gjordes, säger Jan Lindbäck, VD för Marine Group som bakom hamnsatsningen.
Det man vill föra upp är båtar i som är upp till 27 meter breda med lastkapacitet på 3000 kubikmeter eller mer. Och då krävs det att man muddrar den sista sträckan av farleden från Munksunds sågverk. Marine Group hoppades få klartecken för muddring innan vintern. Men så blev det inte.
– Det är så liten volym som behöver muddras så det borde inte vara några problem, så vi hoppas på ett okej. Men det är för mycket is nu ändå så det blir senare fram mot vårkanten som det eventuellt blir av, säger Jan Lindbäck
.
Problemen med att börja muddra nu är att det är knepigt att rama av området under ismassorna. Alltså kartlägga botten för att se exakt hur djupt det är och hur mycket som ska bort.
Det har också varit knepigt att hitta utbildade lotsar till hamnen.
– Det är som det är, man får gilla läget. De har vetat om att det saknas lotsar väldigt länge, så de ligger i efterkant med utbildningarna. Men nu är det ändå stopp tills muddringen är färdig. Jag hoppas vi är i mål med allt annat när den görs, säger Jan Lindbäck.