I sin stämningsansökan pekar Piteå Hamn på 16 punkter i projekteringen som, genom vårdslöshet eller försummelse, lett till merkostnader på totalt 6 050 930 kronor. Skadeståndskravet stannar dock på knappt 4,8 miljoner kronor. Anledningen till detta är att avtalet (allmänna bestämmelser för konsultuppdrag inom arkitekt- och ingenjörsverksamhet av år 1996, ABK 96) begränsar konsultens sammanlagda skadeståndsskyldighet till 120 basbelopp.
Trångt utrymme
Bland annat anser Piteå Hamn AB att Sweco VBB AB missade att beräkna tillräckligt manöverutrymme vid lastning och lossning av järnvägsvagnarna mellan magasin 8 och spår 3. De största truckarna behöver 15 meters avstånd mellan vagn och magasin. Nu blev utrymmet tolv meter. Det betyder att lastnings- och lossningsarbetet kräver tvåarbetstimmar mer per dag. Bara detta misstag kostar hamnbolaget 4,4 miljoner kronor extra.
Några av de övriga punkterna i stämningen, där Piteå Hamn anser att Sweco VBB AB misstag lett till merkostnader, gäller följande:
Tilläggsarbeten för asfaltering av vid spår 3.
Fel höjd på räls och slipers.
Flyttning av två belysningsmaster.
Saknad av viktiga höjd- och måttuppgifter i ritningen för
anslutningsväg till småbåtshamnen. Dessutom var inte den nya bangården inlagd.
Inga signaler
Förstärkning av banvallsslänt mellan spår 1 och 3.
Ljud- och ljussignaler, som ska varna trafikanter för passerande tåg, missades i projekteringen.
Två befintliga ensmärken för norra inseglingsleden fick hamnen flytta på eget initiativ.
Den tillfälliga terminal vid spår 1, som Hamnen beställt, projekterades aldrig.
Upprättning av infartsväg uteblev i projekteringen.
Bristande samordning när utfyllnaden av småbåtshamnen skulle projekteras.
Uppställningsområdet framför rampen för lossning av pappersrullar projekterades aldrig plant.