Videon är inte längre tillgänglig
Från 2011 till 2014 har Piteå hamns godsvolymer ökat med 300 000 ton, från 1,45 miljoner ton till 1,75 miljoner ton. Samtidigt har antalet fartygsanlöp ökat från 304 till 352 per år.
– Även om det inte är några dramatiska ökningar så går trenden stabilt uppåt. 2015 verkar också bli ett bra år och vi planerar för ökade volymer i framtiden, säger Ulrika Nilsson.
Basflödet med export av sågade trävaror och kraftliner samt import av massaved har legat stabilt över tid. Det som ökar nu är bland annat Sunpines export samt den nya containerlinjen som attraherar allt fler intressenter.
– Det gör det möjligt att skicka mindre volymer och då når kunderna nya marknader som de inte hade nått innan. Det är en otroligt viktigt funktion för hamnen och näringslivet i regionen, säger Ulrika Nilsson.
Stora investeringar
De senaste fyra åren har Piteå hamn utökat sitt logistikområde med sex hektar och lagerytan under tak uppgår nu till 65 000 kvadratmeter. Investeringarna fortsätter och under 2015 och 2016 satsar det kommunala bolaget 35 miljoner kronor.
– Bland annat gör vi investeringar för att kunna hantera godsflöden när Sunpine börjar med hartsproduktion. Hartsen måste hållas varm under hela transportkedjan och det innebär att vi bygger en anläggning för att varmhålla den innan leverans, säger Ulrika Nilsson.
Etableringsintresse
Dessutom har flera företag bara under senaste veckorna visat intresse för att etablera sig på mark i anslutning till hamnen vilket kan innebära behov av nya investeringar och logistiklösningar.
– Jag vill inte nämna några specifika företag men vi tänker oss en ytterligare expandering av industriområdet. Lindbäcks etablering är stort och kan vi även locka till oss fler till Haraholmens logistikcentrum är det jättepositivt, säger hon.
Söker EU-medel
Lindbäcks husfabrik ska stå klar 2018 och parternas förhoppning är att kunna transportera husmodulerna via fartyg till Mälardalen. Om så blir fallet skyndar det på behovet av den planerade utbyggnaden av ytterligare 100 meter kaj. En investering på cirka 130 miljoner kronor.
– Nu undersöker vi möjligheterna att söka EU-medel till nästa år. Det ser hoppfullt ut att få det här medfinansierat och byggt innan år 2020, säger Ulrika Nilsson.
I dag ligger småbåtshamnen ivägen för utbyggnaden och Ulrika Nilsson hoppas att det blir möjligt att sjösätta båtarna vid Bondön redan nästa sommar.
– Då kommer vi att fylla ut området och skapa sex till sju hektar kajnära lagringsytor där, säger Ulrika Nilsson.