Hamburgerätande snöskoteråkare en hit i USA

Världens enda drive through för snöskotrar vid McDonald´s i Piteå fortsätter att väcka stor uppmärksamhet. I USA är bilderna av hamburgerätande skoteråkare ett av de mest populära reklaminslagen i tv.- En världsunik produkt som vi behöver kommunicera mer, tycker Ulf Andersson, Norrlandschef för McDonald´s.

Piteå2006-04-07 00:00
Sedan en tid tillbaka driver Andersson alla McDonald´s hamburgerrestauranger utom en (Härnösand) från Sundsvall och norrut.

Exotiska inslag

Även en multinationell snabbmatskedja kan dra nytta av lokala exotiska inslag. Något som Andersson tänker praktisera.

- Jag som är ny i trakten tycker att vår skoter drive trough inte nyttjas fullt ut och knappt syns.

Jättekåta byggs

En sak han tänker ändra på. Bland annat ska en kåta, modell större, uppföras i anslutning till den skoterled som dragits runt McDonald´s. Eftersom hamburgerrestaurangen ligger intill E4 hoppas Andersson därigenom vinna två fördelar; dels fånga bilisternas uppmärksamhet och dels locka fler skoteråkare.

Populär reklam

- Vi ska ständigt tänka på att utveckla produkter i samverkan för att öka besöken i Piteå.

McDonald´s reklamfilm med bilder från företagets skoter drive trough i tillhör, anligt Andersson, fortfarande de fem mest populära reklaminslagen i amerikansk tv.

Mat för miljoner

År 2004 omsatte turismen i Piteå 469 miljoner kronor. Drygt 93,7 miljoner av denna summa spenderades i kommunens restauranger.

- Mycket i Piteå är bra men allt går att göra bättre, säger Maja Mella, turismutvecklare och välkomnar alla goda initiativ.



Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om