Halvering av bangårdspersonal

Av de 14 tågväxlare som jobbat på bangården i Piteå, är åtta övertaliga. Detta eftersom Green Cargo tappat papperstransporterna åt SCA, som var deras största uppdragsgivare.

"Den personal som lånats ut till andra orter i länet är givetvis orolig för vad som kommer att hända när det ska förhandlas om deras jobb, särskilt de som är sist anställda", säger Tord Norlin, arbetsledare vid Green Cargo i Piteå.

"Den personal som lånats ut till andra orter i länet är givetvis orolig för vad som kommer att hända när det ska förhandlas om deras jobb, särskilt de som är sist anställda", säger Tord Norlin, arbetsledare vid Green Cargo i Piteå.

Foto: Sanna Eriksson

PITEÅ2013-01-11 06:00

Som PT tidigare berättat tvingas Green Cargo dra åt svångremmen ordentligt i den rådande lågkonjunkturen. Företaget har tappat 20 procent av volymen i Sverige och ett krisavtal, som bland annat innebär kortare arbetstid och sänkt lön under fyra månader, har skrivits under.

Krisavtalet berör dock inte personalen i Piteå. Här har Green Cargo däremot tappat sin största kund - SCA, vilket innebär att företaget har tvingats dra in åtta tjänster på bangården. De åtta personerna är inte varslade utan utlånade till Boden, Luleå och Kiruna.

- Vi har varit tvungna att anpassa kostymen efter de uppdrag vi har kvar, nu när vi tappat SCA:s kraftlinerkörning. Vi har gått från 14 till sex personer i vår bemanning här, säger Tord Norlin, arbetsledare för Green Cargo i Piteå.

Oro finns
De uppdrag som återstår för Green Cargo är i huvudsak frakt för Smurfit Kappa och virkes- och massavedsfrakt för SCA.

Personalen som förflyttats till andra orter i länet, har fortfarande Piteå som stationeringsort. Ett par av dem håller på att utbilda sig till lokförare.

- Bodenborna och Luleåborna bor på de orter där de jobbar nu. Tidigare har de pendlat till Piteå, så de är egentligen inte ledsna över att slippa pendla. Men visst finns oron, särskilt hos de som är sist anställda, inget är ju förhandlat ännu, säger Tord Norlin.

Han ser på framtiden med en viss tillförsikt.

- Det händer inte bara negativa saker. Från den 5 februari ska vi köra massaved från Bastuträsk till Piteå, tre tåg i veckan. Förhoppningsvis kan dessa transporter öka på sikt.

Sven-Olov Larsson, Seko, väntar på besked från arbetsgivaren.

- Vi har inte fått någon kallelse till förhandlingar med Green Cargo ännu, så jag vet egentligen ingenting. Bollen ligger hos dem, säger han.

Snart förhandlingar
Mats Hollander, som är kommunikationsdirektör vid Green Cargo, avslöjar att förhandlingar om tjänsterna kommer att starta vecka fyra.

- Det är tråkigt att vi tappat vårt mest resurskrävande uppdrag i Piteå men allting är ett resultat av lågkonjunkturen, säger han.

Företaget som tagit över SCA-frakten av papper är Hector Rail, där vd Mats Nyblom påpekar att det nu blivit en "tvärt om-situation".

- Mellan 2005 och 2010 körde vi tio tåg i veckan mellan Piteå och Örebro, men vi förlorade detta till just Green Cargo. Nu när vi fått det här uppdraget så har vi anställt åtta lokförare som sköter både växling och tågkörning vid SCA i Munksund.

Är någon av personalen från Green Cargo rekryterad?
- Jag vet inte riktigt, jobben har utannonserats förutsättningslöst.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om