Om några dagar är det dags för kommunens årliga träningslopp Kommunjoggen. Många gånger har loppet arrangerats med start och målgång nedanför stadshuset. Loppet som är över fem kilometer brukar inledas med gemensam uppvärmning och avslutas med picknick i gröngräset runt fikakorgar som kunnat hämtas ut och där innehållet varierat genom åren.
I år har man fått ändra på arrangemanget för att göra det coronaanpassat och fikakorgar för grupper av deltagare har bytts mot fikapåsar till var och en. Loppet arrangeras inte heller vid ett tillfälle utan bygger på att man genomför sitt eget lopp någon gång mellan 31 maj och 4 juni.
På torsdagen lade Piteå simhallar ut en bild på sin Instagram med texten: "Här packas 890 picknickpåsar till Kommunjoggen". Bilden fick hälsovägledaren Åse Borgeryd att reagera.
– Jag är så sjukt trött på de dubbla budskap som skickas ut. Här gör kommunen en hälsosatsning och så ger man en fikapåse till alla deltagare. Påsen innehåller chips och choklad som man uppmanas äta efter loppet. Jag undrar just hur många kalorier den innehåller, säger hon.
Hon tycker att kommunen har ett större ansvar än privata aktörer och borde tänka till mer på vad man ger till deltagarna.
– Man kan väl nöja sig med en banan och vatten och varför inte en mössa eller en tidning. Folk äter chips ändå, man behöver inte få det efter en kommunjogg, säger Åse Borgeryd.
Jenny Axelsson, fritidschef på Piteå kommun, håller delvis med om att en fikapåse med chips och choklad kan sända dubbla budskap.
– Det är både och. I år har vi har försökt balansera innehållet så att det passar både de som vill ha lite nyttigt och de som vill ha lite mer av en belöning. Normalt brukar det vara mer matigt med grovt bröd och skinka till exempel. I år har vi anpassat innehållet efter hur vi kan hantera det. Sedan är det såklart fritt om man vill hämta ut påsen, säger hon.
Är produkterna del i en sponsring?
– Jag vet inte om det är någon sponsring men de produkter som används är produkter vi normalt brukar köpa i andra sammanhang.
Kan ni komma att tänka om angående innehållet?
– I år är det speciellt på grund av corona. Nästa år blir det förhoppningsvis som vanligt igen och vi kan gå tillbaka till det vanliga konceptet, säger Jenny Axelsson.