Kamratövningar med tonvikt på samarbete och en möjlighet att lära känna varandra bättre var dagens syfte.
Hus Freja, där de två programmen studerar, förvandlades över en dag till "Fångarna på Freja (Fortet)... ". Klassrummen blev "celler" där eleverna skulle lösa olika problem, antingen kluriga övningar eller mer fysiskt krävande aktiviteter. Högst upp på plan tre satt läraren Sven-Erik Pajala och gestaltade Fader Fourah.
Workshops
En andra grupp startade dagen på Step-In i olika workshops med träning som grund. Efter lunch skulle grupperna byta plats och då väntade en promenad med tipsrunda på 2,5 kilometer - i ena riktningen. Helt i temadagens anda.- Ungdomar ska röra på sig 60 minuter per dag under måttlig fysisk belastning, som promenader, sa Sven-Erik Pajala.
Svenska- och engelskaläraren Erika Holmquist var en av lärarna som höll i arrangemanget. Hon var vid lunchtid mycket nöjd över hur dagen gestaltat sig och över samspelet mellan lärare och elever.
- De har verkligen tagit emot oss på Step-In och det känns jätteroligt att nå dem som aldrig varit i en träningslokal tidigare. Vi får en annan syn på eleverna och de får se oss som något annat än "bara" lärare, sa hon.
Massage och fruktstund
Inne i Strömbackaskolans huvudbyggnad fick eleverna lära sig grunderna i sittande massage av Åsa Hellgren. Dessutom bjöds på frukt i mängder.Till våren planeras en ny temadag som mest troligt kommer att innehålla uteaktiviteter.