- Industrin i Norrbotten och Västerbotten gör rekordinvesteringar. Godstransporterna kommer att öka. Dessutom blir miljö- och klimatfrågorna allt viktigare.
Beslut gäller än
Något Annika Larsson, utredningsledare för sträckan mellan länsgränsen och Piteå betonar.- Järnvägstrafiken svarar för 24 procent av det totala godstransportarbetet i Sverige. Men föroreningarna från tågen är mindre än en procent av transportsektorns samlade utsläpp av koldioxid, svavel- och kväveoxider.
För Banverket är läget följande. Samtliga riksdagspartier är överens om att utrednings- och planeringsarbetet ska fortsätta.
Och fortfarande gäller förra regeringens beslut om byggstart 2010.
Inga nystarter
Om den tidplanen håller är dock Gustafsson tveksam till.- Före 2010 görs inga nystarter av projekt. Men Norrbotniabanan kommer förr eller senare att byggas. Det är jag övertygad om.