Guldgrävaren som blev Piteås PR-guru

Han pratar alltid väl om Piteå. Från hans företag strömmar information om hemstaden ut över landet i stort sett varje dag. Genom honom har Piteå blivit känt i både slott och koja. Han hittar alltid någonting att förmedla till omvärlden och hans sätt att arbeta har blivit en förebild för många andra kommuner. I dagens Närbild får du möta människan bakom PR-gurun Tomas Riklund, bland annat upphovsman till varumärket Piteå presenterar vars skyltar pryder stadens infarter.

Piteå2006-09-16 00:00
Vilka okända sidor har du som inte allmänheten känner till?

- Inte många. Tror jag. Möjligen att jag är utbildad kemist och har letat guld i Nicaragua. En annan mindre känd sida är min nyfikenhet på design. Jag är nästan sjukligt fascinerad av danska formgivarna Jacobsen och Henningsen. Jag älskar utförsåkning och är carvingskidornas offer. Matlagning är ett annat intresse liksom båtar. Jag kan känna igen en Orrskär på stort avstånd i dimma.

Vad driver dig att hela tiden utmåla Piteå som paradiset på jorden?

- Jag flyttade tillbaka hit för nio år sedan, såg min gamla hemstad med nya ögon och förstod hur den kommunicerade med omvärlden. Piteå är en abnorm avart, på ett positivt sätt, jämfört med andra landsortskommuner. På något sätt är Piteborna improvisationernas mästare i stor skala. Staden har gått sin egen väg och det är faktiskt högt i tak. Kaxigheten och modet att ta ut svängarna är något som gjort Piteå känt.

Du verkar alltid glad. När blir du arg?

- När det skapas system som gör saker jobbigare än de behöver vara. Då åker jag ut till golfbanan och slår fyra hinkar med bollar för att avreagera mig.

Enligt Dagens Nyheter och TT skickar Piteå ut mer information än alla övriga Norrlandskommuner tillsammans. Stämmer det?

- Ja, så är det faktiskt. Det händer till och med att jag skickar pressmeddelanden mitt i natten.

Sover du aldrig?

- Knappt. Det blir väl i snitt fem timmar per natt. Fördelen med att bli äldre är att kroppen kräver mindre sömn. Jag stiger också upp tidigt för att se om någonting hänt. Nyfikenhet är en bra egenskap i mitt jobb.

Vad är bästa PR-tricket?

- Att aldrig framstå som drabbad. Bara gynnad. Få saker att gå fort och ta position. Ett annat sätt är att trolla med varumärken på ett sätt som mottagarna gillar.

Har du någon gång gått för långt i din iver att framhäva Piteå?

- Projektet Harpalt gick nästan över gränsen. Men med facit i hand så blev det trots allt ganska lyckat.

Du har även nationella uppdrag och jobbar åt andra kommuner, bland annat Jönköping. Hur är det?

- Oerhört kul. Jag har arbetat åt UD, suttit i styrelsen för Sveriges Turistdelegation och mycket annat. Egentligen har jag ju bara ett fjuttigt litet PR-företag långt upp i norr. Ändå har mitt koncept fått stor uppmärksamhet och visat sig duga även på nationell nivå.

Vad saknar du?

- Semester (skratt). Ärligt talat önskar jag att Piteå blev en vackrare stad. Det behövs ombyggnation av både gator och torg.

Beskriv en drömsituation i ditt jobb?

- Att få fria tyglar med en egen arme som genomför mina ideer.

Blir du aldrig less?

- Jag är priviligierad som får hålla på med PR. Mitt liv och mitt jobb är lustfyllt. Effektivitet kan aldrig framtvingas utan måste byggas på lust.

Du verkar rätt nöjd med livet. Ingenting du saknar?

- Att jag hade mer tid till vanliga saker plus råd och tid att resa mer.

Förresten, hur hamnade du i Nicaragua för att leta guld?

- Jag arbetade med prospektering åt SGU/SGAB som drev ett antal guldgruvor i Latinamerika.



Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om