Gruppledaren vill sätta press på Trafikverket

Moderaternas gruppledare Håkan Johansson säger att han ska göra allt han kan för att få till en politisk majoritet för Lomtjärnalternativet i Piteå. "Det är enda sättet att pressa Trafikverket”, säger han.

Efter att ha frågat Piteåbor på stan gick Moderaternas gruppledare i höstas ut och ville att kommunen skulle utreda en Norrbotniabana parallellt med E4. (Arkivbild)

Efter att ha frågat Piteåbor på stan gick Moderaternas gruppledare i höstas ut och ville att kommunen skulle utreda en Norrbotniabana parallellt med E4. (Arkivbild)

Foto: Joel Gustafsson

Piteå2021-12-17 17:00

Det var Moderaterna i Piteå som väckte debatten om att riva upp beslutet om en Norrbotniabana genom Södra hamn och istället utreda det för tolv år sedan ratade alternativet efter E4 med resecentrum i Lomtjärn.

Frågan har sedan dess delat folk i två läger och blivit en het fråga i sociala medier.

– Pratar man med folk på stan så vill nio av tio ha Lomtjärnalternativet. Exakt hur fördelningen ser ut är svårt att svara på utan att folkomrösta men jag uppfattar att det finns ett stort folkligt stöd för att ändra sig, säger Håkan Johansson, gruppledare för Moderaterna i Piteå.

Han har tidigare sagt att han vill utreda om Norrbotniabanan ska gå parallellt med E4. Nu går Håkan Johansson ännu längre och säger att han ska göra allt han kan för att få till en politisk majoritet i kommunen för Lomtjärnalternativet. 

– Enda sättet att få till en förändring är att få till en majoritet och sätta press på Trafikverket. Jag tror inte att de kommer att lyssna på privatpersoner, även om de är många, säger Håkan Johansson.

Förra veckan besökte Trafikverket Piteå för att prata om Norrbotniabanan. Då framkom att myndigheten ser en stor betydelse av att resecentrum lokaliseras nära orternas koncentration av befolkning, service och arbetsplatser.

– Det kan inte vara huvudargumentet. Norrbotniabanan är främst till för arbetspendling och gods och alla i Piteå varken bor eller jobbar på Uddmansgatan. 2035 kommer det vara mycket gods på järnvägen och det känns inte rimligt att dra in det i stan.

Ett annat argument från Trafikverket är att om korridoren dras efter E4 så kommer man inte att göra något åt plankorsningarna efter Timmerleden och det befintliga järnvägsspåret till Haraholmen.

– Det är en av frågorna jag verkligen vill diskutera med Trafikverket. Jag tycker faktiskt det låter lite barnsligt att säga så. När man pratade om centrumalternativet 2008 så skulle det vara 500 miljoner kronor dyrare. Då kanske man kan avsätta det för att se över Timmerleden?

Tror du att ni kan få en politisk majoritet för Lomtjärn?

– Jag hoppas verkligen det. Jag vet att Centern inte har tagit ställning än. Blir det majoritet i oppositionen tror jag vi kan skapa majoritet totalt sett. Jag har pratat med ledande sossar som säger att det finns stor splittring i deras parti också.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!