Grundlig stenplockning i farleden

Under hösten startar arbetet med att ta bort den stensättning som kommunen missade att plocka bort i samband med muddringen in till Bondökanalen.

Arbetet går som planerat med nya Fåröbron. Trafiken beräknas släppas på i slutet av september. (Arkivbild).

Arbetet går som planerat med nya Fåröbron. Trafiken beräknas släppas på i slutet av september. (Arkivbild).

Foto: Jens Ökvist

PITEÅ2018-07-17 19:39

Projektet med Bondökanalen som fick en slutnota på drygt 40 miljoner kronor har kantats av problem. Från början låg kalkylen på cirka 24 miljoner kronor. I samband med att kanalen byggdes inleddes också arbetet med småbåtshamnen Bondö marina som inte fick tillräckligt djup sedan entreprenören NCC inte fullföljt arbetet.

En tid ville inte den nybildade hamnföreningen skriva på något avtal med Piteå kommun innan hamnen muddrades. Hamnen blev också dyrare än beräknat. Slutnotan blev drygt 22 miljoner kronor vilket blev 6,5 miljoner kronor dyrare än tänkt.

Nu ligger dock båtarna där efter kompletterande arbeten och nu har hamnen ett utlovat djup på 2,80 meter.

Till bilden hör också att när det muddrades i den norra farleden ut från kanalen och marinan, gjordes en för kort inramning av arbetsområdet. Det ledde till att känd stenås som går ut i viken inte plockades bort. Det har flera ägare av större båtar fått känna av. Så också PT.

När vi kör ut norrut med en större seglare är det lågvatten. Båten sticker 1.80 meter så vi har enbart ett par tre decimeter tillgodo under kölen.

Mitt i farleden får vi känning mot en sten. Det dundrar till i skrovet, men vi glider över och det går att köra vidare mot djupare vatten.

Tidigare i år deklarerade dåvarande projektledaren Per Andersson att det inte fanns några kommunala medel att ta bort stenåsen, men nu har något gjort att det lossnat.

– Det blir stenplockning under augusti eller september. Det är upphandlat och det blir Brändö schakt som gör det, säger Magnus Eriksson, vid konsultfirman Adjumenta AB i Boden.

Arbetet beräknas ta en månad. Efter det kommer båtfolket att ha ett djup på 2.80 meter vid normalvattenstånd.

Tidigare fanns en idé att dra farleden rätt ut från marinan förbi Kråkholmen men det har Piteå kommun släppt.

– Det finns inga kommunala pengar till det, säger Magnus Eriksson.

Vid Bondökanalen möter PT förre kommunalrådet och seglaren Peter Roslund. Han ser nöjd ut när han får besked om att det förhaltiga grundet åtgärdas.

– Det är bra men det borde ha gjorts redan förra hösten, säger han.

Magnus Eriksson är också projektledare för Fåröbron som byggs just nu.

– Där går arbetet som planerat. Vi räknar med att släppa på trafiken i slutet av september. Då ska också den provisoriska överfarten över Fårösundet tas bort, säger han.

Den nya Fåröbron får två körfält med en totalbredd av tio meter plus en gång och cykelväg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om