– Nästa sommar kan det bli aktuellt att köra turbåten från Renöhamn i stället för stadshuskajen, säger han.
Gelter uppger att i sommar har det varit problem med att köra till och från norra hamnen där turbåten gått till Mellerstön och Vargön.
– Vid normalvattenstånd är djupet bara en meter och förstås ännu sämre vid lågvatten, säger han.
Under sommaren har han haft flera grundkänningar. Det är anledningen till att han inför nästa säsong överväger han att köra trafiken från Renöhamn, ungefär sex–sju nautiska mil från norra hamnen. Hansi Gelter säger att det inte är aktuellt att lägga turbåten vid sjömacken eftersom det är så mycket båttrafik där.
Gelter pekar på att det finns en kraftig uppgrundning som bromsar större båtar vid inloppet till norra hamn. På sikt pekar han på att enbart småbåtar med utombordsmotorer kommer att kunna köra in och använda marinan som drivs av företaget Marin och maskin.
Jenny Axelsson, avdelningschef vid kultur och fritid, känner till problemen med uppgrundningen som omfattar hela farleden ut från Piteå över Nötögrundet.
Hon säger att vad gäller marinan, har Marin och maskin ansvar för att den har tillräckligt djup. Och det finns inga pengar avsatta i varken 2018 eller 2019 års budget för muddring. Det finns inte heller några planer för att äska muddringsmedel år 2020.
I samband med att Fåröbron öppnas finns enligt uppgift en idé om att låta farleden norrut gå på anda sidan Fårön över Rävahavet, men Axelsson uppger att det inte finns några planer på att pricka en farled i det området.