Gråberg från gruvdrift kan bli stor exportvara
Export av gråberg från gruvdriften i Aitik kan skapa 50-60 nya jobb i Gällivare och Piteå. I går togs beslut om att inleda en förstudie - i vilken Piteå hamn spelar en nyckelroll.
Leif Öhman, hamnchef i Piteå, ser stora utvecklingsmöjligheter i den planerade exporten av gråberg från Aitikgruvan - som är tänkt att skeppas ut i Europa via hamnen i Piteå.
Foto: Gunnar Westergren
Samtidigt råder ett stort sug efter gråberg i norra Europa - som fyllnadsmaterial och som grundstomme i vägbyggen.
Tågtransport
Gårdagens beslut om förstudie ses som ett stort steg för att kunna sjösätta en gigantisk exportplan av gråsten till europeiska kunder.
För ändamålet har Aitikgruvans ägare Boliden AB och konstellationen NCC Roads bildat ett gemensamt bolag, Aitik EcoBallast, som driver projektet.
Tanken är transportera stenmassor per järnväg mellan Aitikgruvan och Piteå hamn, för utskeppning ut i Europa.
Det talas vid en fullt utbyggd verksamhet om 5,5 miljoner ton gråberg per år.
Det innebär leveranser per järnväg på omkring 15 500 ton varje dygn, året om (vilket motsvarar 400 lastbilslass per dygn).
Förbeställning
- Än så länge är allt i sin linda men vi både hoppas och tror att konceptet skall vinna mark, säger Steve Renström, från Aitik EcoBallast.
Järnvägsoperatören Swedtrac - en engagerad part - har redan låtit utreda transportbiten per tåg.
- Vi ligger i startgroparna och har aviserat en förbeställning av 120 nya specialbyggda lastvagnar, snarlika malmvagnar, plus sex-sju nya lok, berättar Lars Fogelmark. produktionsutvecklare och säkerhetschef vid Swedtrac.
Förbeställningen är en affär på 400 miljoner kronor. Tillverkning av vagnar och lok är tänkt att ske i Tjeckien eller Slovakien.
Ny järnvägsterminal
En viktig pusselbit i planeringen utgör den nya järnvägsterminalen som nyligen invigts vid Aitikgruvan, med förbindelser ut mot stambanan.
Terminalen har öppnat dörren för en ny och betydligt större kundkategori.
- Den svagaste länken är hur många och hur stora tåg som kan pressas in på banan, för vad gäller råvaran finns den i obegränsad mängd, säger Lars Fogelmark.
Redan till sommaren hoppas parterna komma i gång med exporten i mindre skala - för att därefter åtnjuta en spikrak tillväxtkurva av såväl krossat som obearbetat gråberg, allt efter kundernas önskemål.
För stort för hamnen
Leif Öhman, hamnchef i Piteå, är väl insatt i planerna.
- Faller visionerna på plats har Piteå hamn inte tillräckligt med kajkapacitet för att klara utskeppningen av så här stora mängder och därför tittar man även på att nyttja hamnen i Luleå, säger han.
- Men det finns stora samordningsfördelar av att använda två hamnar för att få maximalt flyt i logistiken, menar Leif Öhman.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!