Bakom varumärket Gothia brandskydd finns moderbolaget Increment Security Group Gothia AB (ISGG) med ett 20-tal anställda och säte i Göteborg. Vd Magnus Björkman svarar i ett mejl till PT att kunder aldrig ombeds signera något med bank-id.
– Det är ett helt felaktigt påstående. Vi lämnar också information om ångerrätt både i samtal och i sms som klartext. Att läsa och skriva sms torde vara något som även äldre klarar av, skriver Magnus Björkman och menar att företaget agerat helt korrekt.
Men är det rimligt att betala tusentals kronor för en brandfilt?
– Brandskyddstjänsten där brandfilten ingår är en service där vi tar över all hantering av brandskyddet så att kunden själv slipper köpa in produkter eller hålla koll på när de behöver bytas ut.
Magnus Björkman säger att i fallet Sylvia Berglund har Gothia brandskydd sagt sig villiga att frångå avtalet.
– Förutsättningen är att de felaktiga anmälningarna dras tillbaka. Det anser jag är en självklarhet.
Gothia brandskydd har pausat sina ekonomiska krav i väntan på svar från kunden.
– Vi vill gärna lösa ärendet men rätt ska vara rätt.
Förutom Gothia brandskydd finns även andra varumärken under ISGG. Ett av dem är Usecurity som granskats av Konsumentverket och i början av 2020 fälldes ISGG av Marknadsdomstolen för vilseledande marknadsföring. I juli 2021 lämnades ännu ett ärende gällande Usecurity till Konsumentombudsmannen för nya rättsliga åtgärder.
Magnus Björkman vill inte kommentera Usecurity eftersom han anser att det inte är applicerbart i fallet Sylvia Berglund och Gothia brandskydd.
Maria Nilsson, jurist på Konsumentverket, säger att även Gothia brandskydd varit föremål för utredning.
– Vi öppnade ett ärende hösten 2019 men det avslutades i slutet av 2020 då företaget delvis rättat de punkter vi anmärkt på och konsumenterna inte längre anmälde i samma utsträckning.
Hittills i år har Konsumentverket fått in 19 anmälningar mot Gothia brandskydd, de flesta under sommaren.
– Vi bevakar alla anmälningar och handlar det om bolag med en historia av många anmälningar är det klart att vi tittar lite extra på dem, säger Maria Nilsson som vill understryka vikten av att konsumenter anmäler bolag om man känner att något inte gått rätt till.
– Det kanske tar emot eftersom man inte får någon direkt hjälp i en pågående tvist, men för oss är det av yttersta vikt för att vi ska kunna granska ett företag.