Gör gemensam miljösatsning

Smurfit Kappa i Piteå blir allt miljövänligare. Nyligen togs den första stora eltrucken i drift i fabrikens pappersmagasin. 2021 ska samtliga truckar vara eldrivna. Samarbetspartnern Burlink, som kör maskiner på fabriksområdet och sköter transporterna till Piteå hamn, övergått till miljövänligt bränsle i alla sina fordon och maskiner.

Plan. Det fanns en oro att batterikapaciteten skulle bli ett hinder. Det har visat sig att de räcker till. Truckarna har en körtid på över 60 timmar och fulladdas på cirka sex timmar.

Plan. Det fanns en oro att batterikapaciteten skulle bli ett hinder. Det har visat sig att de räcker till. Truckarna har en körtid på över 60 timmar och fulladdas på cirka sex timmar.

Foto: Urban Edin

PITEÅ2017-12-08 09:47

Miljön och medarbetarna ligger i fokus när pappersjätten gör sina strategiska satsningar.

Nyligen togs de två första eltruckarna i bruk och om tre år ska samtliga åtta truckenheter drivas med el.

Ett steg i rätt riktning, anser Nicklas Sonesson, avdelningschef för pappersmagasinen.

– Så är det ju. Arbetsmiljön är viktig för våra chaufförer, säger han.

– Förarmässigt är eltrucken mycket bättre. Föraren slipper både buller och avgaser.

Sonesson berättar vidare att det finns en fastlagd investeringsplan som innebär att samtliga truckar som hanterar de stora pappersrullarna, ska vara eldrivna 2021.

– Då ska samtliga åtta vara konverterade.

Samtliga är så kallade åttatonare.

– Det kan inte vara större, då blir de opraktiska på magasinsytorna, inte heller mindre för då klarar de inte lyftkapaciteten som ligger på fem ton, säger Sonesson.

Med samarbetspartnern Burlink blir miljöarbetet än bättre.

– Samtliga våra maskiner inne på fabriksområdet drivs med den miljövänligare dieseln, HVO 100, berättar Burlinks vd Kjell Lindkvist.

– Det gäller även de lastbilsekipage som transporterar papperrullarna mellan fabriken och Piteå hamn.

Lindkvist ser nästan bara fördelar med den miljövänliga dieseln.

– Enda problemet är är egentligen tillgången, säger han.

– Vi har sju maskiner igång inne på fabriksområdet med en veckoförbrukning på mellan tio och femton kubikmeter.

Bränsleförbrukningen med miljödiesel är densamma som för traditionell.

– Däremot har vi nu två större lastbilsekipage som har större kapacitet. Det i sin tur har på årsbasis minskat antalet mil mellan fabriken och Haraholmen med två tusen mil per fordon. Också ett steg i miljötänket, säger Kjell Lindqvist.

Det i sin tur motsvarar 30 procent färre transporter som kan sägas motsvara 30 procent mindre utsläpp.

– Vi tänker miljömässigt, därför var detta ett naturligt beslut att ta. Marknaden har också ändrats, priset på HVO 100 har gått ned och vi har fått en tankstation för detta bränsle i Piteå vilket underlättar logistiken, säger Kjell Lindkvist.

Smurfit Kappa

Smurfit Kappa är marknadsledande inom pappersbaserade förpackningar och produkter.

Piteåfabriken är en av enheterna i Sverige med 510 anställda. Fabriken är Europas största kraftlinerbruk och tillverkar årligen 700 000 ton kraftliner.

Smurfit Kappa har cirka 45 000 anställda i omkring 370 enheter i 34 länder med en omsättning på 8.2 miljarder € (2016).

Burlink

Företaget har bland annat entreprenad vid Smurfit Kappa Piteå, där företaget aktiv deltar i produktionsprocessen med sina maskiner samt transporter kundrullar från fabriken till Piteå hamn.

Totalt förfogar Burlink över 70 fordon och maskiner.

Källa: sixtendegerlund.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!