Miljön och medarbetarna ligger i fokus när pappersjätten gör sina strategiska satsningar.
Nyligen togs de två första eltruckarna i bruk och om tre år ska samtliga åtta truckenheter drivas med el.
Ett steg i rätt riktning, anser Nicklas Sonesson, avdelningschef för pappersmagasinen.
– Så är det ju. Arbetsmiljön är viktig för våra chaufförer, säger han.
– Förarmässigt är eltrucken mycket bättre. Föraren slipper både buller och avgaser.
Sonesson berättar vidare att det finns en fastlagd investeringsplan som innebär att samtliga truckar som hanterar de stora pappersrullarna, ska vara eldrivna 2021.
– Då ska samtliga åtta vara konverterade.
Samtliga är så kallade åttatonare.
– Det kan inte vara större, då blir de opraktiska på magasinsytorna, inte heller mindre för då klarar de inte lyftkapaciteten som ligger på fem ton, säger Sonesson.
Med samarbetspartnern Burlink blir miljöarbetet än bättre.
– Samtliga våra maskiner inne på fabriksområdet drivs med den miljövänligare dieseln, HVO 100, berättar Burlinks vd Kjell Lindkvist.
– Det gäller även de lastbilsekipage som transporterar papperrullarna mellan fabriken och Piteå hamn.
Lindkvist ser nästan bara fördelar med den miljövänliga dieseln.
– Enda problemet är är egentligen tillgången, säger han.
– Vi har sju maskiner igång inne på fabriksområdet med en veckoförbrukning på mellan tio och femton kubikmeter.
Bränsleförbrukningen med miljödiesel är densamma som för traditionell.
– Däremot har vi nu två större lastbilsekipage som har större kapacitet. Det i sin tur har på årsbasis minskat antalet mil mellan fabriken och Haraholmen med två tusen mil per fordon. Också ett steg i miljötänket, säger Kjell Lindqvist.
Det i sin tur motsvarar 30 procent färre transporter som kan sägas motsvara 30 procent mindre utsläpp.
– Vi tänker miljömässigt, därför var detta ett naturligt beslut att ta. Marknaden har också ändrats, priset på HVO 100 har gått ned och vi har fått en tankstation för detta bränsle i Piteå vilket underlättar logistiken, säger Kjell Lindkvist.