Godsrekord för Piteå hamn

En milstolpe är nådd för Piteå hamn. Under 2018 passerades gränsen för två miljoner ton gods. "Det går bra nu", säger Ulrika Nilsson.

Ulrika Nilsson, vd för Piteå hamn, gläds över godsrekordet för 2018. (arkivbild)

Ulrika Nilsson, vd för Piteå hamn, gläds över godsrekordet för 2018. (arkivbild)

Foto: Gunnar Westergren

PITEÅ2019-04-01 21:45

I februari rapporterade Piteå-Tidningen om kommunbolagens resultat. Ett av kommunens bolag är Piteå hamn som gick bättre än budgeterat och redovisade ett resultat på plus 9,3 miljoner kronor. 2018 blev också det år då Piteå hamn för första gången någonsin översteg en godsvolym på två miljoner ton (2,08) Ökningen av godsvolymen uppgår till 26 procent jämfört med 2017.

Ulrika Nilsson, gläds över det goda resultatet och den rekordstora godsvolymen där projektlaster utgör en betydande del.

– Projektlaster är främst transporter av vindkraftdelar och där har det skett en betydande ökning under 2018 och 2019 väntas bli ett toppår då det gäller de transporterna, säger hon.

Ulrika Nilsson förklarar att vindkraftstransporterna tagit ny fart de senaste två åren efter att det varit lite stiltje under några år.

– Vi har tecknade kontrakt som löper på. Etapp 1 av vindkraften avslutas under 2019 men etapp 2 och 3 pågår. Det är svårt att säga någon maxvolym men vi kan konstatera att det går bra.

Även oljehamnen har enligt Ulrika Nilsson en positiv utveckling där Sunpine har en framträdande roll.

Då det gäller pappersprodukter och sågat trä är ökningen i godsvolym modest. Importen av träråvara via Piteå hamn till Piteås pappersbruk har gått desto bättre.

– Kajen vid SCA har varit stängd varpå transporterna har gått via Piteå hamn istället, säger Ulrika Nilsson, som passar på att lyfta fram frakten av husmoduler på fartyg.

Tre till fyra fartyg har gått iväg från Piteå till Malmö med moduler från Lindbäcks bygg.

– Det känns kul att Piteå bidrar till inrikes sjötransporter. Kapaciteten på sjön är stor och det finns mycket kvar att nyttja till skillnad från vägen, där det känns som att det är ganska fullt. Sedan finns också trafiksäkerhetsaspekten. Jag har själv kört om någon vindkraftstransport på vägen och det är ganska obehagligt, säger Ulrika Nilsson och förklarar att ett fartyg med husmoduler motsvarar mellan 80 och 100 lastbilstransporter.

Stora investeringar har gjorts i en ny hamndel och under 2021 tas den i anspråk till fullo. Det handlar om investeringar i storleksklassen 200 miljoner kronor i olika etapper sedan 2017.

Bolaget Piteå Hamn AB förvaltar och utvecklar Piteå Port & Hub. Operatören Shorelink ansvarar för all godshantering inom logistikområdet exklusive oljehamnen som sköts av hamnbolaget själva.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!