Gerd utan tv i fem veckor

I snart fem veckor har Gerd Boström, 83, varit utan tv. Dagliga samtal till Telenor har inte gett resultat. ”De svamlar bara och verkar inte veta vad de talar om”, säger dottern Agneta Boström upprört.

Så här har det sett utan på tv-rutan i snart fem veckor hos Gerd Boström.

Så här har det sett utan på tv-rutan i snart fem veckor hos Gerd Boström.

Foto: Annika Lahti

PITEÅ2018-09-04 11:19

Många samtal till Telenor har det blivit för dottern Agneta Boström och vid det här laget är hon mycket arg.

– I snart fem veckor har mamma inte kunnat se på tv, det står bara att signalen är dålig. Vi har provat starta om och göra allt som man ska men det hjälper ju inte. Jag har flyttat boxen till en annan tv för att kunna kolla kablar och annat, men det är boxen som är trasig.

När man gjorde felanmälan lovades det att saken skulle undersökas.

– Men det gick två veckor och inget hände trots att jag ringde flera gånger, säger Agneta.

Svaret blev att ”tekniker är beställd”.

– Det har inte varit hit någon tekniker än.

Agneta fick veta att en ny box inte kunde skickas förrän tekniker undersökt saken.

I ett försök att göra något åt problemet då mamma Gerd verkligen saknade sina kanaler, ville Agneta få reda på vilka tekniker som användes.

– Jag ville ringa till dem själv. Vid ett tillfälle sa kundtjänst att ”Jo, vi har en tekniker ledig och denne kommer i dag mellan 13 och 17”.

Så bra tänkte Agneta och väntade på plats i mammas lägenhet. Men någon tekniker dök inte upp.

– Då ringde jag igen och då fick jag höra att en tekniker sagt att ”det är inget fel” när denne varit på besök. Märkligt tyckte vi eftersom ingen varit här. Det visade sig att tekniker skickats till en annan Boström som bor i Luleå!

Agneta har försökt få Telenor att skicka en ny box, men icke.

– Däremot kunde de skicka en inspelningsbar box som man får köpa och det kunde de göra med en gång.

Senast i måndags ringde Agneta igen och då var hon mycket arg.

– Ja det är så fruktansvärt dåligt att det ska ta så här lång tid. En skandal är vad det är. Mamma har varit utan tv i fem veckor och den betyder mycket för henne.

Vid sista samtalet påtalade hon att hon ville ha ett datum när en tekniker skulle komma.

– Det är inte för mycket begärt när de inte ens kan skicka en ny box. Det visade sig att teknikerna inte fått någon order av Telenor på hela tiden!

Vid Telenor säger presschef Mikko Viitala, efter att ha undersökt ärendet i ett dygn, att felanmälan visade på ett signalfel, men att det de senaste dagarna visat sig vara boxen. Hur det kan vara signalfel när ingen annan i bostadsområdet haft problem kan han inte svara på.

– Det är bara att beklaga och det är berättigat att fråga varför det tagit så lång tid. Vi måste ha något fel i kommunikationen internt. Vanligtvis ska en tekniker komma inom en vecka.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!