Den nya festivalgeneralen fick fria tyglar att styra om årets upplaga av Piteå Dansar och Ler – en festival med flera förlustår i bagaget och förra årets publikfiasko i Badhusparken i färskt minne.
– Mitt motto är att vi ska bygga om festivalen från grunden igen och skapa en stadig ekonomi istället för att vi ska brassa på med något jättestort i år och ha ännu ett ekonomiskt dåligt läge när festivalen är över, säger Fredrik Nilsson.
Regionala band
Entréavgifterna slopas och staketet rivs. Minskade intäkter omöjliggör dyra artistbokningar och Fredrik Nilssons lösning är att hyra in ett 20-tal regionala band och ett större dragplåster varje kväll under sista helgen i juli.
– Vi vill lyfta fram artister och band från Norrbotten och låta dem visa upp sig för en stor publik, säger han.
Allsång i Piteå
Stora scenen flyttas till Byxtorget och minskar i storlek. Förutom ett antal icke namngivna lokala förmågor får publiken se 70-årsjubilerande Roxy Storband på torsdag och Lisa Miskovsky på fredag. Lördagens höjdpunkt är en Piteåversion av Allsång på Skansen. Anders Lundin är inbokad som programledare och flera gästartister väntas.
– Klockan 23 kommer det vara dött på scenen. Då vill vi att folket ska flytta ned sig mot öltälten och mot maten.
Större matutbud
Kitteltältet flyttar till Sundsgatan och ökar i omfång. Bland öltältets artistnamn syns Syster Sol på torsdag och SkaburbianCollective på fredagen. PDOL-tältet blir också större och placeras nedanför Piteå stadshotell.
Tivolit blir kvar efter Kyrkoparkeringen medan marknaden flyttar tillbaka till Storgatan.
– I år kommer vi också att dubbla matförsäljarna för att locka en bredare publik. När man kommer till PDOL ska man känna festivalkänslan med mat i varje hörn, säger Fredrik Nilsson.
Guldkornen
Rådhustorget förvandlas till Piteåtorget. Varje dag mellan 10 och 18 bjuds besökarna på allt från crossfittävlingar till våffelgrillning över öppen eld.
– Vi vill lyfta fram guldkornen från Piteå och visa turister och Pitebor vad som finns att erbjuda, säger Fredrik Nilsson.
Ett medvetet val är att fokusera eventen till dagen.
– Vi vill att alla ska kunna uppleva festivalen och att barnen som lägger sig åtta på kvällen inte känner att de är bortglömda.
Paltätartävling
Festivalens budskap är "Välkommen hem – oavsett var du kommer ifrån".
– Vad kan bli bättre än att starta festivalen med Pitepalt åt alla och en paltätartävling. Det blir en stor folkfest den dagen.
I år har kommunen sponsrat festivalen med 650 000 kronor och köpt in sig i varumärket till en kostnad av 500 000 kronor.
– Kommunen vill ha festivalen kvar och sticker in med mer pengar. Men jämfört med andra kommuner ligger vi i underkant och det vet kommunen själva också.
Finns det någon risk att PDOL kan gå med förlust i år igen?
– Svar nej, vi ska inte gå med förlust.