Gammalt beslut ligger bakom underhållet

Gatuchefen Micael Kemi ser ingen anledning att se över det 42 år gamla beslutet som säger att Piteå kommun ska underhålla den enskilda Vägen söderut. "I nuläget har vi inte tänkt göra några förändringar", säger han.

Vägen söderut börjar vid Fårövägen och sträcker sig en kilometer mot Nördfjärden och Vargviken. Fastighetsägarna efter sträckan behöver inte betala någon avgift för driften.

Vägen söderut börjar vid Fårövägen och sträcker sig en kilometer mot Nördfjärden och Vargviken. Fastighetsägarna efter sträckan behöver inte betala någon avgift för driften.

Foto: Joel Gustafsson

Piteå2022-05-13 19:48

Enligt gatuchefen Micael Kemi får Piteå kommun 17 198 kronor i årligt driftbidrag av Trafikverket för att sköta underhållet av sträckan mellan Fåröbron och fram till korsningen till Vägen söderut samt Vägen söderut. Totalt 1 400 meter.

– Vi hade inte gjort detta om det inte hade funnits ett kommunalt beslut eller om vi inte fått statsbidrag, säger Micael Kemi.

Han känner till kritiken mot att kommunen underhåller vägen, men ser ingen anledning att riva upp beslutet från 1980.

– Vi äger inte vägen, men det är ett beslut som är taget i kommunstyrelsen och i nuläget har vi inte tänkt göra några förändringar i det.

Per Christoffersson menar att det här strider mot likställighetsprincipen?

– Om han anser det så måste han ta det vidare med en jurist i frågan.

Kan du förstå att det kan upplevas orättvist att kommunen driftar vissa enskilda vägar men inte andra?

– Det kan jag däremot förstå eftersom vägsamfälligheterna har begränsade medel att sköta driften av vägarna. 

undefined
Micael Kemi, gatuchef i Piteå kommun, ser ingen anledning till att se över underhållet av Vägen söderut. (Arkivbild)

Totalt sköter Piteå kommun driften av tio enskilda vägar med statsbidrag i Piteå kommun. Utöver Södra Fårövägen handlar det om Bullerviksvägen, Bonäsvägen, Innövervägen, Södra Pitholmsvägen, Sandholmsvägen, Storforsvägen, Gamla Sjulnäsvägen, Porsnäsvägen och Sikforsvägen. 

– Det handlar framför allt om genomfartsleder mellan två allmänna vägar där det finns ett allmänintresse men föreningen inte kan hålla upp vägstandarden. Då delar Trafikverket ut statsbidraget till oss och så går vi in som väghållare.

Finns det något allmänintresse för Vägen söderut?

– Nej, det är två skilda vägkaraktärer. När det gäller just den vägen var det ett kommunalt beslut taget 1980 på de grunder man bedömde då. 

Enligt Micael Kemi lägger inte kommunen några mer pengar på vägen än vad Trafikverket betalar ut i driftsbidrag. Det rör sig enligt hans uträkning om 9 520 kronor för snöröjning, 3 920 kronor för halkbekämpning och 3 758 kronor för barmarksunderhåll. Totalt 17 198 kronor per år. Kommunen lägger inga investeringsmedel på enskilda vägar, enligt Micael Kemi.

– Om en mer omfattande underhållsåtgärd behöver göras efter väg med driftbidrag söker kommunen särskilt driftsbidrag hos Trafikverket. Det är bland annat gjort efter Bonäsvägen och Gamla Sjulnäsvägen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!