Går det vägen blir Gågatan het året om

GATUPLAN. Gågatan (Storgatan) i Piteå kan bli isfri året om. Kommunen undersöker möjligheten att göra Storgatan till en uppvärmd, snöfri gågata.

Piteå2006-02-20 00:00
Frågan är het i dubbel bemärkelse - även om turerna kring en uppvärmd gågata varken är färdigutredd eller politiskt prövad.<br /><br />Men många städer av rang har uppvärmda centrumnära promenadstråk, däribland kusinstäderna Luleå och Skellefteå, och inom den kommunala sfären i Piteå finns ett starkt intresse för att utrusta ortens eget strög med värmenät.<br /><br />Dessutom anser åtminstone vissa entusiaster att "Sveriges första gågata" gjort sig förtjänt av en varm nytändning.<br /><br /><h3>Prisfråga</h3>Den största och viktigaste frågan handlar om att skaffa acceptabla driftskostnader till projektet, säkrade för många år framåt i tiden.<br /><br />Rusar energipriset iväg redan initialt lär planerna på en uppvärmd gågata snabbt rinna ut i sanden.<br /><br />Två hypoteser gäller i dag som huvudspår i utredningen:<br /><br /><PilBlå> </PilBlå>Det ena alternativet går ut på att nyttja Pite Energis fjärrvärmenät, och det returvatten som passerar i backen i rörsystem som redan finns framdraget mot alla korsande gator längs Storgatan.<br /><br /> Alternativ två tar sikte mot spillvattentuben från Smurfit Kappa Kraftliner, som löper förbi på ett avstånd som gör dockning fullt tekniskt möjligt med ett påtänkt gatuvärmesystem.<br /><br /><h3>Examensarbete</h3>Kommunens gatuchef Jan Jonsson är koordinator i pågående utredning som beräknas pågå hela våren. <br /><br />Stora praktiska bitar av utredningen genomförs dock som examensarbete av två elever från projektingenjörsutbildningen vid Luleå Tekniska Universitet.<br /><br /><h3>Mångårigt avtal</h3>- Energipriset kommer bli avgörande för om det är lönt att gå vidare med projektet. Framförallt eftersom priset kommer löpa över flera decennier. I Luleå och Skellefteå har man skrivit mångåriga förmånliga avtal med energibolag på orterna, berättar Jonsson.<br /><br />- Om det sedan kostar någon miljon mer eller mindre att genomföra själva grundinvesteringen är nog av underordnad betydelse, resonerar han.<br /><br /><h3>Miljoninvestering</h3>En satsning på en uppvärmd gågata i Piteå skulle kosta ett okänt antal miljoner kronor.<br /><br />För att ro projektet praktiskt i hamn krävs att gatan i sin fulla bredd schaktas upp och utrustas med sektioner av nät med insprängda värmerör.<br /><br />Den utredning som pågår berör gågatans sträckning från Rådhustorget fram till korsningen med Lillbrogatan.<br /><br />Ett eventuellt värmenät behöver nödvändigtvis inte läggas ut direkt efter hela sträckan, utan kan placeras ut i omgångar.<br /><br />Gatuchef Jan Jonsson har besökt både Luleå och Skellefteå för att nagelfara erfarenheter därifrån.<br /><br /><h3>Lärdom utifrån</h3>- En sak man kan lära är att inte bygga alltför stora sammanhållande sektioner med slingor. Så gjordes i Luleå, och när det uppstod ett tekniskt fel slogs allt ut eftersom hela paketet satt ihop, vilket medförde stora olyckliga långvariga konsekvenser. Det är smartare att bygga mindre sektioner, menar Jan Jonsson.<br /><br />Kostnader för snöröjning, sandning, sopning och annat underhåll är bitar som också ska vägas in när vägvärmefrågan kommer att bli föremål för slutanalys.<br /><br />
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!