Insamlingen och återvinningen mer eller mindre smögs in i butikerna för snart ett år sedan. Man gjorde ingen stor informationskampanj alls, utan hängde i princip bara upp en skylt och ställde ut insamlingsboxen – ändå har kunderna förstått och hakat på.
– Vi har ett informationsblad i kassan också, men annars har vi inte gjort nån annan PR för det här, säger butikschefen i Piteå, Anna Olofsson.
Bidrag belönas
Ändå har insamlingen uppmärksammats och Olofsson skickar i nuläget iväg gamla, slitna textilier minst varannan vecka då byttan är full.
– Och det är "bara lilla jag" här i Piteå det, de stora butikerna får nog in ännu mer, säger hon, smått förundrad över gensvaret från kunderna.
Den som lämnar in en kasse med tyg (kläder, sängkläder, dukar, gardiner...) får en rabattcheck på 50 kronor som tack för hjälpen. Rabatten gäller dock bara i 30 dagar och vid köp för minst 300 kronor och Olofsson tror inte riktigt att det är det som lockar. Folk vill helt enkelt hjälpa till.
– Och det är ju jättebra att man kan återvinna tyg på det här viset. Vi tar emot allt, det behöver inte vara våra egna varor utan även kläder till exempel, och det gör ingenting om det är slitet eller trasigt heller, säger hon.
Tonvis med tyg
Varje år slängs tonvis med textilier på soptippar runtom i Sverige och världen och det brinner visserligen, men nästan allt kan återvinnas istället. Tyget som samlas in för återvinning sorteras och används på det sätt som är möjligt – vissa saker blir nya produkter, annat skapar man andra typer av material (fyllning, isolering etcetera) av och en del utvinner man energi ur.
Hemtex-kedjan var första textilföretag i landet att haka på I-CO, som står för I Collect och är idén bakom insamling med butiksbonus till den som bidrar, andra är på väg att haka på, bland annat H&M och Kappahl.
Viktigt att komma ihåg, är förstås att användbara kläder och textilier med fördel kan lämnas till någon av våra återvinningsbutiker istället (Kupan, Reprisen eller PMU Second Chance i Piteå) där de direkt kan komma till nytta för andra, dels de kunder som billigt kan förnya sin garderob eller sitt hem, dels anställda i butik/rep/lager och – naturligtvis – de behövande som överskottet av försäljningen går till.