Gammalt och nytt förenas i årets cykelmode

Cykeln får gärna vara gammal, men hjälmen ska vara modernt utformad. I årets cykelmode är både gammalt och nytt populärt. Men ännu har inte den största nyheten slagit igenom: den eldrivna cykeln.

Clara Olsson, 14 år -Det är lite både och. Jag vill tänka på frisyren, men egentligen det är bättre att ha hjälm.

Clara Olsson, 14 år -Det är lite både och. Jag vill tänka på frisyren, men egentligen det är bättre att ha hjälm.

Foto: Robert Lundberg

PITEÅ2008-05-16 06:00
Maj är högtidsmånaden för cykelhandlarna. De är nu försäljningen är som bäst och det är nu som årets mode börjar visa sig.
- Det var lite segt i april på grund av att snön låg kvar, men nu har det vänt, säger Andreas Öström på Svanborg & Lundberg i Piteå.
Årets stora nyhet är en den eldrivna cykeln.
- Vi har väntat länge på att det ska komma en sådan här cykel som känns bra komponerad och utan gasreglage. De tidigare varianterna har inte varit tillräckligt bra för att vi ska vilja sälja dem, därför känns det riktigt kul att nu kunna ta in en elcykel för första gången, säger Öström.
60 öre milen
För den lata är elcykeln ett bra alternativ. Desto mer cyklisten trampar desto mer driver också elmotorn på. Följaktligen blir det en väldigt lättrampad cykel. Det är alltså ingenting för den som vill svettas och få motion på köpet. Fast elmotorn går att ställa in på tre olika hjälplägen och kan även stängas av och då är det ingen skillnad mot en vanlig cykel.
- Alla som kan cykla kan använda sig av elcykeln, säger Öström.
Prislappen kan dock avskräcka en och annan spekulant. Den ligger på 15 000 kronor. Dessutom måste batteriet laddas var sjunde mil och bytas ungefär vart tredje år till en kostnad av 4000 kronor.
- Men vi har räknat ut att kostnaden för cykeln ändå ligger på cirka 60 öre milen.
Hittills har det bara sålts en elcykel.
- Men vi hoppas på fler.
Bland cyklarna i övrigt är det ungefär samma trender som förra året. Fortfarande är dirtmodellerna med sina lätta ramar och stora möjligheter att hoppa med de som är vanligast för barn och ungdomarna. Men även de så kallade damcyklarna är populära. Så populära att det till och med tillverkas nya cyklar som är kopior på gamla modeller.
- De är populära i alla åldrar. De riktigt gamla cyklarna som många vill ha går knappt att få tag på, säger Öström.
- Nostalgicyklarna går åt hela tiden speciellt dammodellerna som även killar köper i hög utsträckning för att de tycker att de är sköna, säger Lester Holmberg, ägare till Cykel & Fritid.
Hjälmar till vuxna
Vad som anses vara en kill- respektive tjejcykel håller allt mer på att försvinna.
- Gränserna suddas ut. Många tjejer köper i dag dirtcyklar för killar. De tycker om den tuffare designen med fler färger. Där har cykeltillverkarna inte riktigt hängt med i utvecklingen, säger Holmberg.
I januari 2005 infördes en lag om att alla under 15 år måste ha cykelhjälm.
- Det vi har märkt mest är att många fler vuxna köper hjälm eftersom de har tvingat sina barn att använda en måste de använda en själv också, säger Öström.
Med hjälmtvånget har också hjälmmodet exploderat.
- Det är nästan coolt att ha hjälm för de under 15 år, säger Öström.
Viktigt med färg
Numera används inte bara traditionella cykelhjälmar utan även modeller som skateboardåkare och inlinesåkare var först ut med.
Färgen och formen har blivit viktig. Mönster på hjälmarna kom i fjol - men väntas slå igenom ordentligt i år.
- Vi sålde slut på det lilla laget vi hade ifjol och har sålt slut på en del modeller i år också, säger Andreas Öström och fortsätter:
- Barnen vill ofta ha lackerade motiv och mönster. Det har blivit ett mode av det.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om