När det gäller lyftet av Storgatan, eller Gågatan som den populärt kallas, är det en kombination av dessa faktorer.
Saftig nota
I kommunens investeringsbudget fanns 1,1 miljoner kronor avsatt för att i den första etappen från Rådhustorget till Aronsgatan, bland annat dra markvärme för att hålla stråket snöfritt i vinter.Men dessa 1,1 miljoner räcker inte på långa vägar för att täcka den faktiska kostnaden för projektet.
3,7 miljoner kronor stannar notan på.
- Det är alltid tråkigt när det blir felräkningar, även om vi visste det här redan i våras, säger kommunalrådet Peter Roslund, s.
Han anger främst tre saker som fördyrat det hela.
- Dels bygger projektet på en två år gammal kalkyl, sen blev det en rejäl standardhöjning i form av ny belysning, gatsten och plattor istället för asfalt, säger han.
Pitegnejs
Exempelvis drog kostnaden iväg rejält när kommunen valde att lägga Pitegnejs som rännsten istället för att köpa kinesisk granit som först var tänkt.- Bara den biten innebär totalt 1,5 miljoner kronor mer för alla tre etapperna.
Ytterligare en faktor som bidragit till att höja kostnaderna är det omfattande arbete som PiteEnergi tvingats vidta i form av en ny central.
- Även där handlar det om betydligt högre kostnader än först beräknat, säger Roslund.
Den kostnaden anser han emellertid ska slås ut på de kommande två etapperna, även om den initialt belastar den första.
I alla händelser har satsningen på Gågatan blivit rejält dyrare än vad som projekterades i början.
På torsdagen beslutade därför kommunstyrelsen att föreslå fullmäktige att bevilja teknik- och gatukontoret 2,6 miljoner kronor i tilläggsanslag.
Klart 2009
Kommunens planer när det gäller Storgatan är att fortsätta med den påbörjade ansiktslyftningen.Nästa sommar är det dags för etapp två. Den sträcker sig Från Aronsgatan fram till Byxtorget. Sommaren 2009 avslutas det hela med den tredje etappen från Byxtorget ner till Lillbrogatan.
Detta sker emellertid under samma premisser som för den första, det vill säga att fastighetsägarna längs stråket ställer upp och svarar för två tredjedelar av driftskostnaden av den uppvärmda gatan.