G-dräkten kan vara orsaken till olyckan

Haverikommissionen kan ännu inte med säkerhet ange orsaken till Jas-haveriet i Vidsel för en vecka sen.Försvarsmakten antyder på sin hemsida att det med "stor sannolikhet" var Gripenpilotens G-dräkt resulterade i kraschen.

Piteå2007-04-26 00:00
Trots att haverikomissionen är sparsam med kommentarer i utredningsarbetet, kommer en del uttalanden från annat håll.

Försvarsmakten talar alltså om pilotens G-dräkt, något som FMV som levererat dräkten, ställer sig lite frågande till.

Försiktiga

Även vid Saab Aerosystems, systemansvariga för Gripen, är ansvariga försiktiga.

- Det måste ju vara en ren spekulation från deras sida, för det är ju inget som kommissionen gått ut med, säger informationschef Heidi Wendt om Försvarsmaktens slutsatser till TT.

Agne Widholm är utredningschef vid haverikommissionen. Han konstaterar att arbetet ännu inte är slutfört.

- Däremot har vi tagit del av informationen från planets svarta låda och kan konstatera att de uppgifter som finns registrerade där, stämmer väl överens med det händelseförlopp som piloten angett, säger han.

Inte längre het

När kommissionen kan väntas få ett slutligt svar kan dröja.

Enligt vad PT erfar betraktas haveriplatsen inte längre het i själva utredningsarbetet. Haverikommissionen väntas nästa vecka meddela att arbetet där kommer att frysas.

Agne Widholm konstaterar vidare att farhågorna om att raketstolen skulle belagd med något tekniskt fel kan avfärdas.

En utskjutning sker med en rad sammanhängande detaljer, allt från att pilotens armar och ben fixeras, planets huv skjuts bort, särskilda bromsskärmar aktiveras, till själva utskjutningsögonblicket.

- Informationen från den svarta lådan initierar ett felfritt förlopp, säger Agne Widholm.

I arbetet med att söka svaret till haveriet finns ändå pilotens dräkt med i bilden. Men från att den är boven i dramat till att detta kan beläggas, återstår fortfarande utredningsarbete.

Order från Försvarsmakten har i alla fall utfärdats om att dräkterna ska vara "väl tillpassade" vid flygning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!