Fyra helggroggar kvar - sen börjar Sober October

Snart är det dags för andra upplagan av fjolårets succé Sober October. En folkhälsokampanj utan pekpinnar som vill skapa samtal om hur vi dricker alkohol och varför.

Drick mindre och upptäck mer. Det är delar av innebörden i fjolårets satsning på Sober October.

Drick mindre och upptäck mer. Det är delar av innebörden i fjolårets satsning på Sober October.

Foto: Camilla Degerman

PITEÅ2013-09-06 20:41

När människor avstår alkohol händer det saker. Berörda får både mer tid och pengar över. Och kanske ännu viktigare; lusten att göra och upptäcka nya saker växer och det skapar förhoppningsvis motivation till att skaffa bättre vanor i livet.

Det här sägs också vara själva idén bakom Sober October – ett koncept som förra året letade sig till Sverige och Skellefteå på initiativ av mediahuset Norran.

Behov

– Jag tror att det finns ett behov av en månad där man får en anledning att stanna upp, tänka till och hämta andan, säger initiativtagare Anders Westermark, vd Norran.

Sober October blev 2012 en snackis.

På kort tid engagerades kommun, näringsliv, föreningar, organisationer och privatpersoner i regionen. Kampanjen utsågs också till ett officiellt IQ-projekt.

I år är målet att ännu fler att dricka mindre och upptäcka mer. Under oktober erbjuds deltagarna bland annat alternativa After Works, vinprovning av alkoholfria viner och föreläsningar.

Skellefteå Kraft var ett av många företag som deltog 2012 och är med i år igen.

– Att vara en attraktiv arbetsplats är viktigt för oss på Skellefteå Kraft. En del i det arbetet är att erbjuda ett varierat utbud av friskvårdsaktiviteter samt arbeta förebyggande. Kampanjen få oss att reflektera över hur vi dricker alkohol, säger Tommy Erixson som är Arbetsmiljöinspektör på Skellefteå Kraft.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!