Fyra av fem dödsoffer i trafiken är män

TRAFIKDÖDEN. 27 människor omkom i trafiken i Norrbotten och Västerbotten under förra året. Över 80 procent av dem var män och detta har en naturlig förklaring enligt Ove Lundberg, projektledare för trafiksäkerhet på Vägverket.- Män tar större risker i olika situationer. Det gäller även i trafiken, säger han.

Piteå2007-01-03 00:00
I går presenterade Vägverket region norr sin statistik över hur många som dödades och skadades i trafiken under 2006. I Norrbottens och Västerbottens län dog fyra personer mindre på vägarna under förra året än under 2005.

- Under 2006 kom vi ner till 27 omkomna i de två länen. Men vi är inte nöjda med det, även om det verkar gå åt rätt håll. I slutet av 1990-talet och början av 2000 dog i snitt 42 personer i trafikolyckor i Norrbotten och Västerbotten, säger Ove Lundberg, haveriutredare och projektledare för trafiksäkerhet på Vägverket region norr.

Kompakt mörker

De flesta dödsolyckorna inträffade inte på glashala vintervägar i kompakt mörker. 16 av de 27 omkomna dog i olyckor under sommarmånaderna juni, juli och augusti. Enligt Ove Lundberg är detta inte så konstigt.

- Vi kör fortare när det är ljust ute och torra och bara vägar. Då upplever man inte att riskerna är lika stora. Hastigheten är avgörande för hur en olycka slutar i de allra flesta fall, säger han.

Ett av Vägverkets uppdrag är att titta på hastighetsbegränsningarna. Det har resulterat i ett förslag att sänka farten från 110 till 90 kilometer i timmen på totalt 25 mil väg i Norrbotten och Västerbotten.

- Det gäller framförallt vägar i inlandet, säger Ove Lundberg.

"Kvinnor riskmedvetna"

22 av de 27 personer som omkom i trafikolyckor i region norr, Norrbotten och Västerbotten, år 2006 var män. Detta motsvarar över 80 procent, men på Vägverket är man inte särskilt förvånade.

- Nej, kvinnor är mer riskmedvetna och rädda om sig själva. Män kör lite mer bil, men inte alls i de här proportionerna. Om männen skulle bli lite mer som kvinnorna i trafiken skulle det bli bättre siffror i statistiken, säger Ove Lundberg.

År 2007 har Vägverket centralt som målsättning att högst 270 människor ska dö i olyckor på de svenska vägarna. Det innebär 19 personer i region norr och man kommer att jobba hårt för att nå det målet.

- Vi ska fortsätta att bygga mitträcken och övervaka med fartkameror, säger Lundberg.

Bötesbelopp

Polisens nya strategi med höjda bötesbelopp, som infördes under hösten, har enligt Ove Lundberg medfört en sänkning av medelhastigheten. På ett ställe utanför Umeå, där Vägverket mäter bilarnas fart, har hastigheten sjunkit med 3,4 kilometer i timmen.

- Jag kan inte se någon annan koppling. Man är rädd för att bli upptäckt och nu har böterna kommit upp i sådana nivåer att det inte går att rycka på axlarna åt dem, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om