Fusionen blev ett lyckat åkeri

1 maj gick Lindqvists åkeri och Burmans lastmaskiner och åkeri samman och blev BurLink.- Det blev en lyckad fusion. Det är stora fördelar med att driva hela verksamheten i ett bolag, säger vd Kjell Lindqvist.

Piteå2011-07-23 06:00

Med fusionen bildades Piteås största åkeri med en omsättning på 95 miljoner kronor och med 100 anställda. Företaget förfogar över 40 lastbilar och 25 lastmaskiner.

- Vi har bilar som kör för Smurfit Kappa, flisbilar, bilar med lastväxlare, specialtrailers, grusbilar och godsbilar. Vi brukar säga att vi kan fixa i stort sett allt i transportväg, säger Kjell Lindqvist, som uppger att företaget gör hela tiden investeringar.

Den nya biogasbilen kommer att leasas av Volvo. Annars köper BurLink nytt och förra året investerades 16 miljoner kronor i nya fordon, kommande år beräknas investeringar ligga kring 14 miljoner kronor.

- Exempelvis pappersbilarna byts vart femte år. Då har de passerat 100 000 mil, säger Kjell Lindqvist, som uppger att en papperstrailer håller tio år.

Han beskriver marknaden för transporter som mycket tight.

"Lönsamma"
- Vi skär inte guld. Men vi är ändå lönsamma, säger Kjell Lindqvist, som uppger att senaste räkenskapsåret blev resultatet 4,5 miljoner kronor efter finansnetto.

Vd:n uppger också att BurLink står inför ett generationssskifte i ägandet. Redan nu arbetar hans dotter Cecilia Holmqvist,28, och hans brorson Magnus Lindqvist,35, i företaget. Hon arbetar med kvalitetssäkringar, han som trafikledare för godstransporter.

- De planeras bli delägare i bolaget. Båda har gått åkeriskolan i Stockholm under en månad för att förbereda sig för ägarskapet, säger BurLinks vd.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om