Frustration bland Länstrafikens entreprenörer
Missnöjet jäser bland bussbolag som kör åt Länstrafiken.- Många dagar och turer har biljettmaskinsystemet inte fungerat. Man har inte kunnat ta betalt. Det innebär minus i kassan, säger Leif Drugge på paraplyorganisationen Centrala buss.
Enligt Leif Drugge, Centrala buss, har Länstrafikens entreprenörer förlorat betydande summor på strulet med biljettmaskinerna.
Foto: Robert Lundberg
Lider även kvalitativt
- Vi lider både ekonomiskt och kvalitativt av att det inte fungerar, säger Leif Drugge, vd på Centrala buss som organiserar ett 20-tal bussföretag från Skellefteå i söder till Kiruna i norr.
Länstrafikens entreprenörer får omkring 20 procent av biljettintäkterna, enligt Leif Drugge. Han räknar med att företagen har förlorat betydande summor. Exakt hur mycket pengar vet han inte.
- Men det kan vem som helst räkna ut att om systemet inte är igång så har vi inte kunnat ta betalt.
Leif Drugge är övertygad om att Länstrafikens dåliga ekonomi hänger ihop med det omfattande biljettkrånglet.
- Helt solklart. Hade de haft ett fungerande biljettsystem så hade det funnits mer pengar i kassan, säger han.
Bestörtning
Enligt Leif Drugge märks bestörtning och frustration bland företagarna inför de kommande sparåtgärderna.
- Största felet är när man fattar beslut om förändringar utifrån biljettmaskinstatistik som inte stämmer överens med verkligheten, säger Erland Lövgren, vd på Skelleftebuss.
FAKTA Länstrafiken
Länstrafiken i Norrbotten AB är huvudman för all kollektivtrafik med buss i Norrbotten.
Bolaget ägs till 50 procent av Norrbottens läns landsting och till 50 procent av länets kommuner.
Trafiken sköts av ca 40 fristående trafikföretag, som har avtal med Länstrafiken.
Huvudkontoret ligger i Överkalix.
Källa: www.ltnbd.se
Bolaget ägs till 50 procent av Norrbottens läns landsting och till 50 procent av länets kommuner.
Trafiken sköts av ca 40 fristående trafikföretag, som har avtal med Länstrafiken.
Huvudkontoret ligger i Överkalix.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!