Sedan Hilding Holmqvist övertog Pite Havsbad har mycket hänt. Anläggningen på Pitholm utanför Piteå har vuxit till en av landets största nöjes- och konferensanläggningar. Över tusen personer kan konferera, äta och roa sig under samma tak.
Verksamheten kompletteras av att Hotell Nordkalotten i Luleå, hotell Storforsen i Bredsel och hotell Laponia i Arvidsjaur ingår i samma koncern. Sedan årsskiftet drivs även övernattningshotellet Rest and Fly på Arlanda av Pite Havsbad.
8 000 boende
Tidigare var sommarturismen den stora inkomstkällan. Den långa sandstranden på Pitholms södra udde har länge varit känd som Norrlands riviera.På sommarhalvåret lockas runt en halv miljon besökare till Pite Havbad. Hotellet och campingen rymmer mer folk än befolkningen i flertalet av Norrlands inlandskommuner. När anläggningen är fullbelagd bor runt 8 000 personer på området.
- Sommaren är fortfarande viktig för vår del men vi har lärt oss att även sälja andra årstider. Vi gör en strategisk ekonomisk satsning på vintern eftersom det utbud vi då kan erbjuda har potential, förklarar Sjölund.
Snö, kyla och mörker attraherar främst kunder från Central- och Sydeuropa. Flera större utländska konferenssällskap har vistats på Pite Havsbad vintertid.
Exotiskt med vinter
- Det finns ett stort intresse för Norrbotten. Vintern är en tacksam tid att hantera stora grupper. Vi har exempelvis isbrytar- och skotersafiaris som kan aktivera ett stort antal personer på en och samma gång. Dessutom är vintern exotisk för besökare från andra delar av världen.Pite Havsbad satsar också på snöskulpturer, en konserthall byggd av snö med instrument av is plus en arena stor som en fotbollsplan där en stor skotershow nyligen avgjorts.
Arvidsjaur populärt
- Konsertigloon, Icedoom, byggde vi själva i år som ett pilotprojekt. Ambitionen är dock att hitta samarbetspartners, entreprenörer, som driver verksamheten. Vår affärside är att roa folk, ge dem mat och lägga dem i sängen. Övriga tjänster köper vi gärna av andra bara de är bra, starka och driftssäkra.När det gäller övriga hotell i koncernen så har biltestverksamheten länge varit en stor inkomstkälla för Hotell Laponia och Hotell Storforsen.
- I Arvidsjaur ökar desutom privatturismen. Trenden är fortsatt positiv. Storforsen har vi nyligen köpt så där ska vi bli varma i kläderna, förklarar Sjölund.
Nordkalotten i Luleå är ett typiskt konferenshotell som tidigt satsade på olika former av vinteraktiviteter som hundspann, isbar och skoteråkning.
- Våra kunder vet vad de vill ha och vi klarar att leverera det som önskas. Satsningen på vintern känns oerhört positiv, tycker Sjölund.