Frisörbranschen tog en plötslig vändning när covid-19 bröt ut i början på mars. Arbetsgivarorganisationen Frisörföretagarna utför en årlig barometer för att få en närmare insikt i branschen. Enligt årets frisörbarometer uppger 92,1 procent av arbetsgivarna i region norr att omsättningen för i år kommer att minska eller minska kraftigt. Något flera frisörer i Piteå bekräftar.
– Våra kunder är vårt levebröd och när restriktionerna kom i våras så var det många som avbokade sina tider, berättar Lisa Öberg, frisör på Klippbodan.
Öbergs kollega Helen Jonsson tillägger att majoriteten som avbokar sina tider är äldre personer. Hon upplever att första vågen var mer oroväckande eftersom man var ovetandes över hur längre restriktionerna skulle hålla.
– Det var som värst i en och en halv månad, sedan började mer och mer folk komma till oss. Under sommaren hade vi mycket gäster som besökte oss igen, säger Jonsson.
Frisörbarometern redovisar att frisörbranschen har haft behov av frisörer i flera år och att alltför få utbildar sig till det. I år har det problemet vänt och istället visar barometern att 80 procent av arbetsgivarna i region norr bestämde att korttidspermittera personal. Men för salonger i Piteå ser situationen annorlunda ut.
– Vi har inte behövt permittera någon och ingen här har blivit uppsagd, berättar Wilma Westerlund, frisör på Lyxx.
– Det måste vara jobbigast för de som är egenföretagare och har en mindre salong, säger Helen Jonsson.
Frisörerna menar att branschen har klarat sig relativt bra i Piteå till skillnad från andra städer, särskilt i södra Sverige. Det finns ingen större oro för att förlora jobbet eller bli permitterad på arbetsplatsen under andra vågen, berättar Westerlund. Frisörerna på Klippbodan menar att om situationen blir som i våras så finns det inga bekymmer, men håller det sig längre kan det uppstå problem .
Bild: Lisa Öberg rengör stolarna och bänkar noggrannt för att minska smittspridningen.
Den största skillnaden från första vågen är att flera salonger i Piteå har införskaffat visir eller munskydd som personalen använder när de är med kund.
– Det är nog den allra största skillnaden skulle jag säga, dessutom har det blivit mer efterfrågat av kunder. Sedan så städar vi mycket mer noggrannare med desinfektering efter varje kund, berättar Öberg.