Trion lanserade en ny webbsida och erbjöd allmänheten att lägga ut egna videoklipp på nätet, gratis, för allmän beskådan.
Gensvaret blev explosionsartat.
2006 knackade internetgiganten Google på dörren köpte upp YouTube för aktier värda motsvarande 1,65 miljarder dollar.
Det är lika med tolv miljarder kronor, och garage-trion satt säkert rätt nöjda och glada.
Framgångsvågen stavades i en fortsatt lavinartad utveckling av videofiler, plus det faktum att företag och organisationer stod i kö för att köpa annonsutrymme på sajten för dyra pengar.
I dag är www.youtube.com en av internets mest välbesökta webbplatser.
Visningarna räknas dagligen i långt över 100 miljoner.
Åtskilliga tiotusentals nya videofilmer poppar in varje dygn, stora flertalet skapade med enkla hemmavideokameror och inte alltför sällan med humoristisk knorr. Klipp ur tv-serier, musikvideor och scener ur filmer är också frekventa inslag på Youtube.
Och i detta stora utbud ryms alltså även filmsnuttar på gitarrvirtuosen Patrik Lindgren, 18, och bolltrollaren Hannes Bjernhagen, 13, båda från Piteå.