Från garageprojekt till mångmiljardindustri

Det började som ett litet garageprojekt våren 2005. I dag har fenomenet YouTube, med videoklipp på internet, utvecklats till en världsomspännande mångmiljardindustri.

Piteå2008-01-18 00:00
STOCKHOLM (PT) h

De amerikanska grundarna Chad Hurley, Steve Chen och Jawed Karim, samtliga i 30-årsåldern, kunde knappast ana vilken IT-bomb de satte i rullning från sitt trånga kontorsgarage i maj 2005.

Trion lanserade en ny webbsida och erbjöd allmänheten att lägga ut egna videoklipp på nätet, gratis, för allmän beskådan.

Gensvaret blev explosionsartat.

Google knackade på

Tusen och åter tusen filmklipp puttades in, hundratusentals blev till miljon efter miljon, och ganska snabbt väcktes intresset för YouTube bland pengastinna IT-företag.

2006 knackade internetgiganten Google på dörren köpte upp YouTube för aktier värda motsvarande 1,65 miljarder dollar.

Det är lika med tolv miljarder kronor, och garage-trion satt säkert rätt nöjda och glada.

Framgångsvågen stavades i en fortsatt lavinartad utveckling av videofiler, plus det faktum att företag och organisationer stod i kö för att köpa annonsutrymme på sajten för dyra pengar.

Upphovsrätt

Men allt har inte varit rosenrött. YouTube har även kantats av tuffa diskussioner om upphovsrättsskyddat material som lagts ut i strid mot gällande regler. Flera stora medieföretag har också krävt utrensning av dylikt material, vilket skett och alltjämt sker.

I dag är www.youtube.com en av internets mest välbesökta webbplatser.

Visningarna räknas dagligen i långt över 100 miljoner.

Åtskilliga tiotusentals nya videofilmer poppar in varje dygn, stora flertalet skapade med enkla hemmavideokameror och inte alltför sällan med humoristisk knorr. Klipp ur tv-serier, musikvideor och scener ur filmer är också frekventa inslag på Youtube.

Och i detta stora utbud ryms alltså även filmsnuttar på gitarrvirtuosen Patrik Lindgren, 18, och bolltrollaren Hannes Bjernhagen, 13, båda från Piteå.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om