Från begrepp till varumärke

FÖRDOMSFRITT. RFSLs kärleksland är en välbesökt del av festivalen och har nu gått från begrepp till varumärke.- Det här är ett av våra viktigaste synliggörande tillfällen. Man får så mycket kontakt med folk, säger Mikael Holmgren, ordförande för RFSL Ungdom Nord.

Piteå2007-07-25 00:00
- Kärlekslandet är en väldigt speciell miljö. Det är, någonstans, en inre glädje som kommer ut när alla blir tagna för den de är. Jag tror på Kärlekslandet. Det är lite synd att vi inte får vår egen innergård, eftersom en av scenerna är placerad här.

- Vi kommer att hålla till på p-däcket, men vi ska göra vårt bästa för att bygga den här "kärlekskänslan". Det är mycket betong, men vi ska försöka få det mer ombonat och jobba mycket mer med dekor, säger Holmgren som har 2005 års kärleksland som ett riktigt "hallelujah moment" utifrån artister och upplägg.

Samkönad danslektion

En samkönad pardanslektion kommer att inleda festivalkvällarna.

- Det blir alltid lite svårt när man ska dansa en dans när man är samkönade. Då ska någon hoppa in i "den andras" roll. Vi ska försöka lösa det på ett kul sätt.

Elever från Strömbackaskolans yrkesdansarprogram bjuder på dansuppvisningar.

- De är riktigt grymma. Vi har använt dem på Utbildning- och framtidsmässan tidigare.

Showgruppen Tiger med Piteåbekantingarna Anna Söderström, Jenny Norlin och Helena Boström uppträder var och en av kvällarna och självklart blir det dragshow. Den här gången med Fashion Pack från Örebro som senast uppträdde i Kärlekslandet 2005.

Under festivalen blir RFSL uppsökta i stället för att söka upp.

- En majoritet av våra besökare är inte homo-, bi- och transpersoner, men attityden är alltid bra på festivalen. Jag tror aldrig att vi behövt kalla på vakter på grund av någonting hat-relaterat.

Vill få in ungdomarna

Tidigare har han lyckats nästla sig in i Kärlekslandet, trots att han varit för ung, men nu har han fyllt 18.

- Ett stort problem vi haft är att vi inte kan få in ungdomar, en väldigt viktig målgrupp. I år har jag arbetat hårt för att få in dem. Jag har inte nått ända fram, men förhoppningsvis går det bättre till nästa år. Min tanke är att ha en avskild alkoholservering eller en avgränsad yta för ungdomar där de också har möjlighet att se showen utan att beblandas med alkoholen.

Äger namnet

Kärlekslandet har länge varit RFSL Nords koncept och numera äger man även själva namnet.

- Det är bara RFSL Nord som kan göra Kärlekslandet, säger Mikael Holmgren.

Drömscenariot inför nästa år är ett "Kärlekslandet on tour".

- Vi skulle hyra in någon typ av långtradare och ha en rullande scen genom festivaler i Sverige med final på Europride i Stockholm. Det skulle vara fruktansvärt kul, men det är fortfarande på idestadiet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om