Fortsatt irritation över trafiksignaler

Rödljus som inte slår om till grönt, långa köer och trafikfarliga situationer. Irritationen över hur trafiksignalerna fungerar, eller inte fungerar, efter Timmerleden är stor.

Foto:

PITEÅ2018-06-01 20:20

Efter Timmerleden finns fem rödljus. Det vid lasarettsrondellen har inte haft några problem utan fungerar bra utan långa väntetider.

Nästkommande, ett vid Uddmansgatan och det andra vid Västergatan har fått klagomål.

Många har hört av sig till PT då de stått vid trafiksignalen som visat rött, exempelvis på natten, och ingen trafik har synts till och ändå ändrar de inte till grönt.

”Rödljusköring är legio när man kommer på natten” säger en person som ofta kör efter vägen kvällar och natt.

Magnus Eliasson, projektledare för trafiksignaler vid Trafikverket, är lite skeptiskt till att signalerna inte fungerar bra nattetid.

– Vi har inte fått de signalerna. Om ett trafikljus fungerar dåligt får vi upp det i våra datorer.

Under dagen är de två signalerna vid Uddmansgatan och Västergatan hoplänkade med varandra.

– Det är grön våg. Är det grönt vid det första, så är det grönt på nästa också, säger Magnus Eliasson och tillägger att det är för att den tunga trafiken ska flyta på.

På natten är de två trafiksignalerna vid Uddmansgatan och Västergatan inte hoplänkade med varandra.

Då borde de känna av trafiken?

– De gör det. Men, det kan ha kommit en cyklist eller en gående vilket gör att det blir stopp en stund.

Enligt Eliasson är det inte skillnad på trafiksignalen vid lasarettsrondellen och övriga rent tekniskt.

– Nej, de fungerar på samma sätt men skillnaden är att den vid rondellen är helt fristående. Detektorer i backen känner av när fordon kommer. Signalen vid lasarettsrondellen är en ren fordonssignal som tar hänsyn till fordon. Det blir mindre konflikter än då trafikljusen ska ta hänsyn även till gående och cyklister.

I april skrev PT flera gånger om järnvägsbommarna efter Timmerleden som inte gick upp som de skulle. Det i sin tur fick till följd att rödljusen i korsningen Timmerleden/Västergatan inte heller gick upp.

– Kommer ett tåg och bommarna fälls ner påverkar det också trafiksignalerna. Sen kan ett tåg vända men det påverkar också signalerna.

Han säger att Trafikverket har varit på plats och undersökt signalerna utan att hitta något att anmärka på.

– Vi har haft visning och inblandade har förstått hur de fungerar. Blir det mycket bomfällningar blir det mycket rött i signalerna också.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!