Fortsatt hamnkonflikt

Konflikten mellan Sveriges hamnar och Hamnarbetarförbundet fortsätter och nu varslar facket om fortsatt övertidsblockad vid Piteå hamn.

På onsdagen lade Hamnarbetarförbundet ett nytt varsel. Från fjärde mars gäller övertidsblockad vid Piteå hamn.

På onsdagen lade Hamnarbetarförbundet ett nytt varsel. Från fjärde mars gäller övertidsblockad vid Piteå hamn.

Foto: Maria Johansson

PITEÅ2019-02-20 16:57

Klockan 14 på onsdagen svarade Hamnarbetarförbundet på det förslag medlarna lade fram i lördags. Eskil Rönér, förbundsordförande, säger till PT att det inte innehåller något nytt. Arbetsgivarna vill fortsatt enbart teckna ett andrahandsavtal till Transportarbetareförbundet. Det säger Hamnarbetarförbundet blankt nej till.

– Ända sedan första april 2018 har vi varit försatta i en situation där vår existens blev begränsad. Vi får bland annat inte delta i skyddsarbetet i hamnarna. Det senaste medlarbudet innehåller inga omskrivningar som vi kan acceptera. Sakinnehållet är exakt detsamma som tidigare, säger Eskil Rönér.

Han beskriver läget som helt låst.

– Men vi är beredda att gå in i kaklet i den här frågan, säger Eskil Rönér.

Han säger att hade facket tagit till storsläggan hade det helt kunnat stänga Piteå hamn.

Från början handlade konfliktåtgärderna i Piteå till en två veckor lång övertidsblockad, stopp för nyanställningar och inhyrning av personal under kvällar och nätter. Nu lägger hamnfacket ett nytt varsel som påverkar Piteå hamn.

–Det blir övertidsblockad som gäller från den 4 mars och framåt, säger Rönér.

Mattias Dahl, vd för Transportföretagen, är kritisk:

”Det blir tyvärr allt tydligare att Hamnarbetarförbundet inte är intresserade av en lösning utan snarare av konflikt och att deras fokus ligger på strid snarare än på att teckna ett kollektivavtal. Medling handlar om att mötas men Hamnarbetarförbundet visar återigen att de inte är öppna för en kompromiss”.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!