Kemikalien, som förbjöds 1977, användes vid impregnering av sågat virke - och risken bedöms som stor att omfattande spill kan finnas i marken och på sjöbotten närmast land.
Samma riskbild målas upp för diesel- och oljeföroreningar.
Efter Setras nedläggning av Lövholmens sågverk har kommunens miljökontor satt gamla tiders miljöförsyndelser under lupp - och Smurfit Kappa Kraftliner, som en gång bedrev verksamhet i området, har i veckan i en svarsskrivelse gett sin syn i ansvarsfrågan.
Ingen dokumentation
Dirk Poot, vd, och tekniske chefen Gunnar Lundkvist slår fast att bolaget i n t e kan pådyvlas skuld för eventuella dåtida miljöföroreningar.
Det finns dock ingen egen dokumentation bevarad som kan bringa klarhet i frågan.
"En teori är att sliperproduktionen tillfälligt återupptogs under krigsåren, och då huvudsakligen i dåvarande Domänstyrelsens regi", skriver Poot/Lundkvist.
Inte rimligt
"En möjlighet är att den impregneringsverksamhet som omnämns (i ett brev från 1943) skulle kunna vara kopplad till en sådan produktion av järnvägsslipers i statlig regi", fortsätter skrivelsen.
Smurfit Kappa Kraftliner menar att det inte är rimligt att bolaget i dag hålls ansvarigt för en eventuell statlig impregneringsverksamhet som bedrevs under krigsåren.
Smurfit Kappa Kraftliner har ett organisationsnummer som i rakt nedstigande led sträcker sig ända tillbaka till 1941.
Trots några namnbyten genom åren har numret förblivit detsamma.
På den tiden, 1941, hette bolaget AB Statens Skogsindustrier som då höll i verksamheten på Lövholmen.