– Priset väger tungt. När det gäller Arvidsjaur så fick vi inte in ett anbud i tid från det lokala taxibolaget att ta ställning till, säger Tomas Widetun, ekonomichef på Länstrafiken.
När klagomålen mot Transport i Norrlands verksamhet i Kiruna kommer på tal så menar Widetun att problemen är lösta och att bolaget nu ligger på samma nivå som andra taxibolag när det gäller klagomål och att de följer vad som är avtalat.
Men har de tillräckligt med fordon?
– Idag har de många bilar själva, men de kan ju också anlita underentreprenörer, säger Widetun.
Ni får hård kritik från andra taxibolag?
– Det har inte framförts till oss, så jag har svårt att kommentera det.
Varför blir det så många överklagningar?
– Bra fråga, men det verkar vara så i den här branschen i hela Sverige så fort det är mer än ett anbud, säger Tomas Widetun.
Transport i Norrland AB, som företräds av Ahmad Kamal Majad, medger att det var mycket problem i Kiruna under 2016.
– Vi hade kort tid att förbereda oss då, men vi har gjort läxan och nu har vi sju månader på oss att få alla bitar på plats.
Har ni fordon för Piteå och Arvidsjaur?
– Nej, men vi ser gärna att lokala åkare ansluter sig. Går inte det så får vi skaffa egna bilar, säger Ahmad Kamal Majad, som räknar med att det blir överklagningar.
– Vi får se, men i Boden tog vi hem anbudet tillsammans med Sveataxi, men det är överklagat så inget avtal är påskrivet.