Första persontåget stannar i Piteå 2013

TRANSPORT. Om sju år stannar första persontåget på den nya Norrbotniabanan i Piteå. Det är kommunalrådet Peter Roslunds förhoppning.- Men ingenting är säkert förrän järnvägen ligger på plats, säger han.

Piteå2006-04-28 00:00
Roslund var på torsdagen inbjuden av organisationen Företagarna för att berätta om arbetet med Norrbotniabanan.

- Projektet är kritiserat i södra Sverige. Våra fiender bygger tyvärr sina argument på gamla fördomar och myter.

Satsningen har bland annat kallats Stolleprojektet.

- Varför ska vi satsa 15 miljarder på en järnväg där det bor fler renar än människor? är en fråga som ofta dyker upp. Personer i södra Sverige tror att hela Norrland är avfolkningsbygd och tycker man ska satsa på flyget istället. Men jag tror det blir svårt att frakta stål från SSAB i luften.

Gods för 333 miljarder

Att Norrlandskusten är lika välbefolkad som övriga landet är också någonting som invånarna i vår södra landsända har svårt att förstå.

De dåliga geografiska kunskaperna är dock någonting som Roslund och kompani försöker råda bot på.

- I norra Sverige uppgår enbart industrins produktionsvärden till 180 miljarder per år. Räknar vi in den finska Österbotten blir det ytterligare 150 miljarder. Det är på godssidan som Norrbotniabanan får störst ekonomisk betydelse. Men den kommer även att innebära mycket för oss som bor här.

60 procent av allt gods som i dag transporteras per järnväg i Sverige kommer från Norrland.

Byggstart 2010

- Vi pratar om exportvaror som gynnar hela landet. Det här handlar alltså inte om någon regional satsning.

Går nuvarande planer i lås börjar första etappen, Piteå-
Skellefteå, att byggas 2010. Den beräknas ta mellan tre och fyra år att färdigställa.

Rent teoretiskt skulle första persontåget kunna stanna i Piteå 2013.

Totalt beräknas hela Norrbotniabanan mellan Luleå och Umeå kosta 17 miljarder kronor.

- En investering som stoppar i 100 år och kostnaden motsvarar endast 16 veckors produktion inom industrin i norr.

Halva Vattenfalls vinst

Krasst räknat skulle det räcka med litet drygt hälften av Vattenfalls vinst för 2005 för att finansiera hela projektet.

- Norrbotniabanan skulle även innebära mycket för turismen, handeln, industrin och mycket annat, påminner Roslund och nämner förkortad restid och utökade arbetsmarknader som en fördel.

Med de nya tågen tar sträckan Piteå-Umeå en timme och fem minuter.

- Vi pratar om timmar. Sträckningen genom Hallandsåsen förkortar restiden med fem minuter men har kostat åtta miljarder. Men vi vill inte ställa olika projekt mot varandra.

Tvärt emot många svenskar förordar EU en transportkorridor per järnväg efter Norrlandskusten och vidare genom Finland och in i Ryssland.

- EU-länderna är våra vänner. De är fria från fördomar och myter. Norra Ryssland är dessutom Europas skafferi i form av olika råvaror. När de får ordning på ekonomin bör vi ha transportvägarna klara. Annars trampas stigarna färdiga på annat håll, menar Roslund.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om