Första fartyget på ingång i maj

Ett skepp kommer lastat med massaved. I maj väntas det första lastfartyget angöra den nyrustade kajen i hamnområdet på Sandholmen.

PLANERING. "Det krävs en hel del förberedelser för att få öppna en ny transportled", konstaterar Jan Lindbäck.

PLANERING. "Det krävs en hel del förberedelser för att få öppna en ny transportled", konstaterar Jan Lindbäck.

Foto: Jens Ökvist

PITEÅ2016-02-28 13:12

PT har tidigare berättat om den nya kajplatsen söder om Piteå, i nära anslutning till E4.

Ett av målen med satsningen är att skeppa delar av Smurfit Kappas massaved till kajen, lyfta över godset på timmerbilar och köra sista biten på landsväg över E4 till Kappa-fabriken.

Hanteringen skulle halvera vägtransporterna – jämfört med motsvarande lossning i hamnen på Haraholmen.

Det krävs 200 enkelresor med långtradare (100 med fullt lass och 100 returkörningar) för att leverera ett fullstort båtlass med massaved – och i potten ligger långsiktiga vinster med att köra åtta kilometer enkel väg istället för 16 kilometer, plus att undvika turer genom centrala stan med tunga timmerbilar.

Länsstyrelsens har miljöprövat och i dagarna godkänt den planerade verksamheten vid kajområdet på Sandholmen.

Den volym som godkänts rör max 500 000 ton gods per år

– I dagsläget har vi lotsdispens för att pråma massaved via Pitsundet upp till Sandholmen. Men huvudmålet är att nå kajen med mindre fartyg med lastkapacitet på upp till 3 000 kubikmeter, säger Jan Lindbäck, vd på Marine Group AB.

– Vi hoppas stå redo att skeppa den första leveransen i slutet av maj, säger han.

Innan premiären med fartyg till Sandholmen krävs ytterligare några tillstånd.

– Dels måste hamnområdet få ett så kallat ISPF-certifikat, ett kvitto för godkända säkerhetskrav. Dels måste vi pricka ut leden, få den godkänd av lotsar och sjöfartsverk, och officiellt antagen som farled av transportstyrelsen.

– Det krävs en hel del förberedelser för att få öppna en ny transportled, konstaterar Jan Lindbäck, som är noga med att betrakta kajen som ett komplement snarare än konkurrent till Piteå hamn.

– I nuläget finns ingen klar bild över vilka volymer som kan bli aktuella för Kappas räkning. I första hand handlar det om att komma igång, testa att allt fungerar innan vi ger oss in på några mera djuplodande slutsatser inför framtiden.

Kanske minns ni också den jättetransformator som anlände via pråm och specialtrailer till Sandholmen hösten 2013 för vidare befordran till ställverket i Markbygden.

Den 300 ton tunga pjäsen var enligt bedömare en av de tyngsta transporterna som någonsin rullat på svenska vägar.

Hösten 2017 planeras för ytterligare en leverans – enda skillnaden är att den transformatorn förväntas bli ännu tyngre.

Sandholmskajen

Sandholmens kaj mäter totalt 65 meter.

35 meter är byggt som en platta för tunga lyft.

30 meter är en traditionell plåtkaj med däcket från en lastbåt som stomme.

Hortlax byamän har gett Marine Group klartecken att nyttja sex hektar mark i direkt anslutning till kajen som upplagsytor för allt tänkbart inskeppat gods.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om